Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP301 Svenska - språkutveckling och språkanvändning 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Svenska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
GR 4-9 / Lp 1, 2

SPRÅK:

EXAMINATOR
Rune Westerlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-05-16 och reviderad av prefekten 1997-02-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid
utbildningsprogrammet till grundskollärare 4-9.

MÅL
Syftet med kursen är att ge ökad kännedom om språkets kommunikativa funktion och dess betydelse för tänkande och kreativitet. Kursen ska också ge kunskap om individens språkutveckling och om språklig variation, t ex geografisk, social och könsmässig. Kursen ska utveckla studenternas färdighet att uppmärksamma och stödja elevens språkutveckling och språkanvändning. I kursen utvecklas studentens färdigheter i kommunikation genom tal, skrift och drama.

INNEHÅLL
Tala: muntliga anföranden, högläsning, berättande, 2 p
Skriva: skrivprocessen i teori och praktik Ð språket som redskap för tänkande och kreativitet, 2 p
Drama som metod för personlighetsutveckling och som pedagogiskt hjälpmedel, 1 p
Barns språkutveckling, 2 p
Språklig variation, dvs regionala, sociala, könsliga och åldersbetingade varianter, 3 p. Informationssökning.

UNDERVISNING
Lektioner, föreläsningar, seminarier, grupparbeten och andra studentaktiva arbetsformer.
Temaarbete som integrerar olika kommunikationsformer. I kursen ingår praktik.

EXAMINATION
Bedömning sker vid redovisning av kursuppgifter och temaarbete. Bedömningsformen förutsätter aktivt deltagande i kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Svenska 10.0poäng

LITTERATUR
Andersson, Lars-Gunnar (1989), "Attityder till språk." Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Arnqvist, Anders (1993), Barns språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1Ð9. ISBN 91-44-35961-6.
Bergman, Gösta (1968 eller senare), "Svenska dialekter". Ur: Bergman, Gösta,
Kortfattad svensk språkhistoria. S. 219Ð231. Stockholm: Bokförlaget Prisma.
ISBN 91-518-1747-0.
Dahlberg, Gunilla, "Språk och socialisation. Om barns sätt att skapa mening i tillvaron."
Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Einarsson, Jan & Hultman, Tor G. (1984), Godmorgon flickor och pojkar. Om språk och kön i skolan. Stockholm: Liber. ISBN 91-38-61327-1. (Läses enligt anvisningar.)
Hultman, Tor G. (1989), "Skrivutveckling i ett pragmatiskt perspektiv".
Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 1Ð9, 12Ð13. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91 7382 718 5.
Larsson, Kent (1989), "Språket, vetandet och inlärningen". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Nyberg, Sven (1992), Alla har var sitt moln. Kreativ skrivning i grundskolan. Stockholm: Utbildningsradion. ISBN 91-26-88100-4.
Pettersson, Åke (1989), "Utvecklingslinjer och utvecklingskrafter i elevernas
uppsatser". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin &
Teleman, Ulf (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Strömquist, Siv (1989) Skrivlära. Malmö: Liber. ISBN 91-40-60928-6.
Svenska skrivregler utgivna av Svenska språknämnden (1991). Solna: Almqvist & Wiksell Förlag. ISBN 91-21-11280-0.
Teleman, Ulf (1989), "Språkutveckling under skoltiden: ett problemfält".
Ur: Språkutveckling under skoltiden. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-29681-9.
Urval vetenskaplig text (uppsatser och/eller avhandlingsavsnitt),
omfattande ca 50 s.

Kopierat material. Referenslitteratur enligt separat lista.

ÖVRIGT
Kännedom om följande ordlistor och ordböcker:
Bonniers svenska ordbok, Femte upplagan (1991), (utg. Malmström, Gyorki & Sjögren). Stockholm: Bonniers. ISBN 91-34-51196-2.
Dahlstedt, Karl Hampus & Hagervall, Claes Börje (1992), Främmande ord i vardagssvenskan. Stockholm: Norstedt.
Hellquist, Elof (1966), Svensk etymologisk ordbok. Lund: Gleerups.
Illustrerad svensk ordbok (1969), utg. Molde, Bertil. Stockholm: Natur och Kultur.
Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1986). Stockholm: Esselte Studium.
Ord för ord. Svenska synonymer och uttryck (1987), Stockholm: Norstedts.
ISBN 91-1-765112-3.
SAOB = Ordbok över svenska språket utg. av Svenska Akademien 1Ð (1893Ð). Lund.
SAOL = Svenska Akademiens ordlista över svenska språket, 11 uppl. (1986), Stockholm: Norstedts Förlag. ISBN 91-1-863722-1.
Svensk handordbok. Konstruktioner och fraseologi (1966 eller senare). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-14309-X.
Svensk ordbok (1986). Utarbetad vid Språkdata, Göteborgs universitet.
Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-34694-2.
Uttalsordlista (1977). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden nr 6. Stockholm: Esselte.
Östergren, Olof (1919Ð1972), Nusvensk ordbok. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Östergren, Olof & Dahlstedt, Karl-Hampus (1986), Våra vanligaste främmande ord.
Stockholm: Esselte.


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18