Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP015 Rörelse, dans och lek 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Idrotts- och/eller friskvårdspedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl, Fp / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
I Karlefors Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
den 1995-04-21 och reviderad av prefekten 1997-06-26.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs ska
- ha kunskap och kännedom om sin egen kropp och de rörelsemöjligheter den har
- ha kunskap och erfarenhet av hur denna kunskap ska förmedlas till barn
i åldern 0-12 år genom rörelse, dans och lek.
- ha kunskap om hur barn/ungdomars rörelsemöjlighet kan utvecklas genom rörelse, dans och lek
- upplevt hur ett arbetssätt byggt på egna initiativ, reflektion och skapande
kan stärka självförtroende och rörelseglädje hos individen och gruppen.
- kunna anpassa kursens teoretiska och praktiska innehåll till praktisk verksamhet på dag- eller fritidshem.
- ha kunskap om rörelsen, dansen och leken som kulturbärare

INNEHÅLL
Rörelseträning och rörelsekommunikation med Labans idéer som grund.
Vi skapar egen dans utifrån våra förutsättningar, men dansar också traditionella och internationella danser. Vi leker traditionella svenska lekar, såväl som internationella, samt skapar egna lekar utifrån givna ramar. Teoriinehåll belyser och förtydligar det vi arbetar med praktiskt Kopplingen till arbete med barngrupper diskuteras kontinuerligt.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, genom färdighetsträning kombinerat med diskussioner, reflektioner, föreläsningar och arbete med egna uppgifter. Den praktiska delen av undervisningen, som består av lärarledd undervisning och redovisning av uppgifter, är obligatorisk.

EXAMINATION
Kursen examineras genom redovisning av kursuppgift och en examinationsuppgift.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Rörelse 5.0poäng

LITTERATUR
Wästfelt-Ersare, I (1985) Rörelseträning för förskola och lågstadium.
förslag på hur man kan arbeta med Rudolf Labans ideer i gymnastiksalen. Stockholm: Biblioteksförlaget.
Joyce, M (1994) First steps in teaching creative dance to children London: Mayfield Publishing Co.

En av följande lekböcker
Ohrlick, T (1981) Alla vinner. Sthlm: Wahlström & Widstrand
Kirchner, G(1991) Barn leker jorden runt Sthlm: Hb. Pedal

Kopierat material ca 100 sidor

ÖVRIGT
RESURSER
Rörelse dans och lek 5 p / Rörelse dans och lek 4 p, examensarbete 1p.


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16