|
|
|
|
KSP015 Rörelse, dans och lek 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Idrotts- och/eller friskvårdspedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl, Fp / Lp 2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR I Karlefors Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk den 1995-04-21 och reviderad av prefekten 1997-06-26. FÖRKUNSKAPSKRAV Allmän behörighet MÅL Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs ska - ha kunskap och kännedom om sin egen kropp och de rörelsemöjligheter den har - ha kunskap och erfarenhet av hur denna kunskap ska förmedlas till barn i åldern 0-12 år genom rörelse, dans och lek. - ha kunskap om hur barn/ungdomars rörelsemöjlighet kan utvecklas genom rörelse, dans och lek - upplevt hur ett arbetssätt byggt på egna initiativ, reflektion och skapande kan stärka självförtroende och rörelseglädje hos individen och gruppen. - kunna anpassa kursens teoretiska och praktiska innehåll till praktisk verksamhet på dag- eller fritidshem. - ha kunskap om rörelsen, dansen och leken som kulturbärare INNEHÅLL Rörelseträning och rörelsekommunikation med Labans idéer som grund. Vi skapar egen dans utifrån våra förutsättningar, men dansar också traditionella och internationella danser. Vi leker traditionella svenska lekar, såväl som internationella, samt skapar egna lekar utifrån givna ramar. Teoriinehåll belyser och förtydligar det vi arbetar med praktiskt Kopplingen till arbete med barngrupper diskuteras kontinuerligt. UNDERVISNING Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, genom färdighetsträning kombinerat med diskussioner, reflektioner, föreläsningar och arbete med egna uppgifter. Den praktiska delen av undervisningen, som består av lärarledd undervisning och redovisning av uppgifter, är obligatorisk. EXAMINATION Kursen examineras genom redovisning av kursuppgift och en examinationsuppgift. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Rörelse | 5.0poäng |
LITTERATUR Wästfelt-Ersare, I (1985) Rörelseträning för förskola och lågstadium. förslag på hur man kan arbeta med Rudolf Labans ideer i gymnastiksalen. Stockholm: Biblioteksförlaget. Joyce, M (1994) First steps in teaching creative dance to children London: Mayfield Publishing Co.
En av följande lekböcker
Kopierat material ca 100 sidor
|
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |