Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Kommunikation och språk

KSP013 Engelska för grundskollärare 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Engelska

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr / Lp 2

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Asplund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1994-05-24 och reviderad 1997-09-08.



FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid
utbildningsprogrammet till grundskollärare för årskurserna 1-7.


MÅL
Att ge de studerande teoretisk och praktisk kunskap om språkinlärning och
språkundervisning.
De ska vidare få insikter i och kännedom om mål och metoder i språkundervisning i ämnet engelska.
Att utifrån konstaterad språkbehärskningsnivå förstärka de studerandes språkstrukturer och vokabulär.
Att uppöva de studerandes kommunikativa förmåga.



INNEHÅLL
- läroplanens och forskningens syn på språkundervisning och språkinlärning.
- innehåll, arbetsformer och arbetssätt i grundskolans engelskundervisning.
- kommunikativ kompetens.
- metoder i språkundervisningen,
- faktorer som styr och påverkar undervisningen i ämnet engelska.
- undervisning av nybörjare i engelska.
- språkinlärning för elever med annat modersmål.
- det engelskspråkiga kulturarvet, interkulturell förståelse och samhällsorientering.
- engelskans integrering med andra ämnesområden.
- läromedel i engelskundervisning.

UNDERVISNING
Undervisningen innehåller föreläsningar och gemensamma genomgångar med diskussioner av kursinnehållet, varvat med praktiska undervisningsexempel och övningar.
Seminarier och gruppdiskussioner kring kurslitteratur och uppgifter.
Undervisningen bör ges även av infödd talare av språket.



EXAMINATION
Bedömningar av de studerande görs vid redovisning av uppgifter som ges inom ramen för kursens mål och innehåll.
Aktivt deltagande under lektioner, seminarier och gruppdiskussioner.


KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Engelsk teori 2.0poäng
Engelsk didaktik 3.0poäng

LITTERATUR
Tornberg, U.(1997) Språkdidaktik Kristianstad Gleerups ISBN 91-40-62264-9.
Nordstedts Engelsk/Svenska ordbok 1992.
Nordstedts Svensk/Engelska ordbok 1992.
Utbildningsdepartementet, Kursplaner Betygskriterier för grundskolan. Fritzes, 1994
ISBN 91-38-30837-1
Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Fritzez, 1994.
Valfri engelsk barnbok.
Kopierat material.


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18