Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP629 Det forskande barnet - den forskande pedagogen 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-99
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Johansson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-10-31.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Studenterna ska efter avslutad kurs ha kunskaper om hur synen på barnet och pedagogen i vår kultur har växlat genom tiderna, samt vilka synsätt som råder idag. Studenterna ska också ha förvärvat kunskaper om hur man arbetar med vetenskapliga metoder i undervisningen.

INNEHÅLL
Moment 1, Barnet och pedagogen i vår kultur Moment 2, Undersökande arbetssätt i barnomsorg och skola Moment 3, Eget fördjupningsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen utgörs av föreläsningar, diskussioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Eget arbete 3.0poäng
Vetenskapliga metoder 3.0poäng
Historiska perspektiv och kommunikativa arbetssätt 4.0poäng

LITTERATUR
-. På menyn data. - (1997). En introduktion i Waldorfpedagogik. Beställning PÅ väg, Fridhemsg. 17, 112 40 Stockholm. Barsotti, A (1997). D - som Robin Hoods pilbåge. Reggio Emilia inspirerad. HLS-förlag. Bergström, M (1997). Svarta och vita lekar. Wahlström & Widstrand. Hedlund, N (1995). Följ barnet! Frågor och svar om modern motessoripedagogik. Kullberg, B (1996). Etnografi i klassrummet. Studentlitteratur. Lendahls, B & Runsson, U (1995). Vägar till elevers lärande. Studentlitteratur. Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Tiller (1995). Det didaktiska motet - Ett mote mellan fog og hverdag - Grundlaget for en lerende skole. Praxis forlag. Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur. Tillkommer en valfri bok som läses i grupp. Referenslitteraturlista utdelas vid kursstart.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 10p.

Kontaktperson: Gunilla Johansson

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28