|
|
|
|
PÄP625 Handledarutbildning 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / HT-98 / VT-99 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lisbeth Åström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-12-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Frititidspedagogutbildning, förskollärarutbildning, grundskollärarutbildning, eller motsvarande. MÅL Kursen syftar till - att utveckla deltagarnas kunskap om den praktiska verksamhetens roll i lärarutbildningarna - att utveckla deltagarnas egen kompetens som handledare - att utveckla varje deltagares egen handledningsfilosofi INNEHÅLL MOMENT 1. Introduktion, 1 p Styrdokumentens synsätt på lärande och kunskap Praktikens roll inom lärarutbildning Handledarens roll i lärarutbildning Datorkommunikation MOMENT 2. Det pedagogiska samtalet, 3 p Samtalsteorier Processorienterad handledning Etik och sekretess i lärarprofessionen Det mänskliga mötet MOMENT 3. Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna, 1 p UNDERVISNING Kursen genomförs med fördröjd studietakt och i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Delar av kursen genomförs med datorkommunikation. Undervisningen förutsätter aktivt deltagande vid kursträffarna. EXAMINATION Examination sker skriftligt och muntligt fortlöpande inom ramen för undervisningen samt av uppgifter via datorkonferens. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna | 1.0poäng |
Det pedagogiska samtalet | 3.0poäng |
Introduktion | 1.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1 Manual för FirstClass Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm. Liber Distribution samt någon av Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94 Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer visst kopierat material. MOMENT 2 Emsheimer, P & Göhl, I (1996). Handledning i lärarutbildning. Lund: Studentlitteratur. Anderssen, J & Weiss, W (1994). Handledning i barnomsorgen. Studentlitteratur. Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Stockholm: Rabén Prisma. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber Distribution (valda delar av) Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Natur och kultur. MOMENT 3 Johansson, H (1996). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Tiller, T (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella artiklar och annat kopierat material. REFERENSLITTERATUR Bengtsson, J (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994. Bitchall, G (1994). Practical stragegies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr 3, 1994. Patel, R. & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Madsén, T (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur Lind, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur Handal, G & Lauvås, P (1982). En stragegi för handledning - på egna villkor. Studentlitteratur. Lauvås, P & Handal, G (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur. Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konfikter i grundskolan. HLS Förlag. ÖVRIGT RESURSER: Ped/Met 4p, Sk 1p Kontaktperson: Lisbeth Åström |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |