|
|
|
|
PÄP625 Education for supervisors 7.5 ECTS credits | |
TIMEPERIOD: Q1-Q4 LANGUAGE:Swedish EXAMINER Lisbeth Åström Univ adj PREREQUISITES Recreation instructor training, nursery and infant teacher training, compulsory school teacher training or equivalent training. COURSE AIM The aims of the course are that students: - acquire knowledge of the role of practical activities in teacher training - develop competence as supervisors - develop their own philosophy about supervision CONTENTS Module 1. Introduction, 1 p - The view on learning and knowledge in the policy and procedure guidelines/requirements - The role of practice in teacher training - The role of the supervisor in teacher training - Data transmission Module 2. Educational intercourse, 3 p - Conversational theories - Process orientated supervision - Ethics and secrecy in the teaching profession - The human encounter Module 3. Development work in teacher training, 1 p TEACHING The course will be carried through on a part-time basis and will contain lectures, seminars, group practice and supervision. Data transmission will be used for parts of the course. The teaching builds on active participation in class. EXAMINATION Continuos written and oral examination in class and assignments via data transmission. COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass. ITEMS/CREDITS | |
Development with works in the teachers educations | 1.50ECTS |
The pedagogical conversation | 4.50ECTS |
Introduction | 1.50ECTS |
COURSE LITTERATURE MOMENT 1 Manual för FirstClass Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm. Liber Distribution samt någon av Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94 Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer visst kopierat material. MOMENT 2 Emsheimer, P & Göhl, I (1996). Handledning i lärarutbildning. Lund: Studentlitteratur. Anderssen, J & Weiss, W (1994). Handledning i barnomsorgen. Studentlitteratur. Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Stockholm: Rabén Prisma. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber Distribution (valda delar av) Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Natur och kultur. MOMENT 3 Johansson, H (1996). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Tiller, T (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella artiklar och annat kopierat material. REFERENSLITTERATUR Bengtsson, J (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994. Bitchall, G (1994). Practical stragegies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr 3, 1994. Patel, R. & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Madsén, T (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur Lind, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur Handal, G & Lauvås, P (1982). En stragegi för handledning - på egna villkor. Studentlitteratur. Lauvås, P & Handal, G (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur. Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konfikter i grundskolan. HLS Förlag. REMARKS Further information: Lisbeth Åström |
Web Editor: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish |
LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399 |