Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 1998/99


Education and Teaching Methods

PÄP625 Education for supervisors 7.5 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q1-Q4

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER
Lisbeth Åström Univ adj


PREREQUISITES
Recreation instructor training, nursery and infant teacher training, compulsory school teacher training or equivalent training.

COURSE AIM
The aims of the course are that students: - acquire knowledge of the role of practical activities in teacher training - develop competence as supervisors - develop their own philosophy about supervision

CONTENTS
Module 1. Introduction, 1 p - The view on learning and knowledge in the policy and procedure guidelines/requirements - The role of practice in teacher training - The role of the supervisor in teacher training - Data transmission Module 2. Educational intercourse, 3 p - Conversational theories - Process orientated supervision - Ethics and secrecy in the teaching profession - The human encounter Module 3. Development work in teacher training, 1 p

TEACHING
The course will be carried through on a part-time basis and will contain lectures, seminars, group practice and supervision. Data transmission will be used for parts of the course. The teaching builds on active participation in class.

EXAMINATION
Continuos written and oral examination in class and assignments via data transmission.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass.

ITEMS/CREDITS
Development with works in the teachers educations 1.50ECTS
The pedagogical conversation 4.50ECTS
Introduction 1.50ECTS

COURSE LITTERATURE
MOMENT 1 Manual för FirstClass Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm. Liber Distribution samt någon av Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94 Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer visst kopierat material. MOMENT 2 Emsheimer, P & Göhl, I (1996). Handledning i lärarutbildning. Lund: Studentlitteratur. Anderssen, J & Weiss, W (1994). Handledning i barnomsorgen. Studentlitteratur. Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Stockholm: Rabén Prisma. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber Distribution (valda delar av) Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Natur och kultur. MOMENT 3 Johansson, H (1996). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Tiller, T (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella artiklar och annat kopierat material. REFERENSLITTERATUR Bengtsson, J (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994. Bitchall, G (1994). Practical stragegies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr 3, 1994. Patel, R. & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Madsén, T (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur Lind, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur Handal, G & Lauvås, P (1982). En stragegi för handledning - på egna villkor. Studentlitteratur. Lauvås, P & Handal, G (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur. Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konfikter i grundskolan. HLS Förlag.

REMARKS


Further information: Lisbeth Åström

Valid for school year 1998/99.
Latest version:http://www.luth.se/stuka

Web Editor: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 1998-08-28