Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP619 Att arbeta med sexåringar i skolan 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT-99

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande: ¥ ha fördjupade kunskaper om barns utveckling och inlärning med tonvikt på åldersperioden 5-7 år ¥ kunna underlätta och stimulera till en utökad samverkan mellan förskola, skola och fritidshem utifrån en helhetssyn på barn ¥ ha handlingsberedskap inför arbetet med barn i åldrarna kring skolstarten.

INNEHÅLL
MOMENT 1, 3p Barns utveckling - barns tankar - metakognition Styrdokument och olika yrkesroller Pedagogiska traditioner, olika syn på kunskap och lärande Att arbeta i arbetslag MOMENT 2, 3p Etik i pedagogens vardag Barns lek och skapande verksamhet samt dess betydelse för barns utveckling och lärande Barns språkutveckling Läs-, skriv- och matematikinlärning MOMENT 3, 4p Utvecklingsarbete

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, praktiskt arbete - individuellt och i grupp - samt ett utvecklingsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete 4.0poäng
Etik, lek, språkutv.,läs-,skriv-och matematikinlärning 3.0poäng
Barns utv.,styrdokument, traditioner arbetslag 3.0poäng

LITTERATUR
Ahlberg, A (1994). Att möta matematiken i förskola. Rita, tala och räkna matematik. Rapport nr 1994:12. Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27-64964-4. Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Johansson, H. Examensarbeten. Luleåmodellen. Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Studentlitteratur. Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan. Runa förlaget. Pramling-Samuelsson, I & Mårdsjö, A-C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlitteratur. Pramling-Samuelsson, I & Mauritzson, U (1997). Att lära som sexåring. En kunskapsöversikt. Skolverket. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Skolverket. Styrdokument för förskola, skola och skolbarnsomsorg. Dessutom tillkommer 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren. REFERENSLITTERATUR Ahlberg, A (1995). Att möta matematiken i förskolan. Matematik i temaarbetet. Rapport nr 1995:14. Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet. Dahlgren, G m.fl. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. Doverborg, Pramling & Qvarsell (1991). Inlärning och utveckling. Almqvist & Wiksell. Doverborg, Österberg & Pramling. Att förstå barns tankar - metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell. Hagtved, E (1990). Skriftspråksinlärning genom lek. Natur & Kultur. Jerlang, E (1992). Barns utveckling - en helhet. Runa. Johnsen Hoines, M (1990). Matematik som språk. Utbildningsförlaget. Marton, F. Hur vi lär. Rabén & Sjögren. Rubinstein, L R (1996). Observera mera. Studentlitteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 6p, Met 4p

Kontaktperson: Görel Sjöstedt

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28