Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP618 Pedagogiskt ledarskap 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT -98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Arne Forsman Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande: - ha kunskap om att pedagogiskt ledarskap kan utformas och bedrivas i olika organisationer och grupper samt ha kännedom om den kunskapssyn som Lpo-94 företräder och konsekvenser därav för den pedagogiske ledaren, - kunna sätta det pedagogiska ledarskapet i ett psykologiskt sammanhang samt - kunna beskriva hur och varför konflikter uppstår och hur dessa kan bearbetas och lösas.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Utvecklingspsykologiska teorier, 1p Pedagogiska konsekvenser av olika teoriers syn på utveckling och inlärning Kris och utveckling, anpassningsmekanismer MOMENT 2. Kunskaps-, samhälls- och människosyn, 2p Skola och samhällsutveckling, pedagogiska konsekvenser Bildning och kunskap, pedagogiska konsekvenser MOMENT 3. Organisationer och det pedagogiska ledarskapet, 4p Manligt och kvinnligt ledarskap Den lärande organisationen Att vara pedagogisk ledare MOMENT 4. Grupper och grupprocesser, 3p Grupper och grupputveckling Konflikter och konfliktlösning Samtalsmetodik

UNDERVISNING
Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för kursdeltagarnas inhämtande av kurslitteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, samt skriftliga enskilda arbetsuppgifter och grupparbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Grupper och grupprocesser 3.0poäng
Organisationer och det pedagogiska ledarskapet 4.0poäng
Kunskaps-, samhälls- och människosyn 2.0poäng
Utvecklingspsykologiska teorier 1.0poäng

LITTERATUR
Tillkommer till varje moment ett antal stenciler och/eller artiklar. * Moment 1 Jerlang, E. (red). (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium. * Moment 2 Liljeqvist, K. (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. Madsén, T. (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution. * Moment 3 Franzén, H (1996). Ledarskap genom ledningskvalitet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00122-3. Senge, P M (1995). Den femte disciplinen. Stockholm: Nerenius & Santerns förlag. Steinberg, J (1994). Positiv påverkan. Örebro, Max Martins förlag. Their, S (1994). Det pedagogiska ledarskapet. Mermerus AB Oy, Sanatoriev. 2, SF-22100 Mariehamn, tel.+358-28-23332, fax 23334. * Moment 4 Ahrenfeldt, B., & Berner, R. (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: A&W Förlag AB. Malthén, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur. REFERENSLITTERATUR Referenslitteratur, om ca 300 sidor, väljer kursdeltagarna själva.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p

Kontaktperson: Arne Forsman

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28