Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP042 Ungdomars lärande - behov och förutsättningar 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp, Skellefteå / T3, Lp 3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Steffan Lind Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-11-05 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄS020, PÄP037 och PÄP038.

MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig: - fördjupade teoretiska kunskaper om ungdomars lärande, - kunskaper om förutsättningar för att utvecklas till en lärande pedagog, - ett eget ansvarstagande för en personlig utveckling mot lärande pedagog, - kunskaper om skapande ämnens funktion som uttrycks- och bearbetningsformer till stöd för ungdomars lärande, - kännedom om fritidspedagogers funktion i en utveckling mot lärande organisation, - insikter i könstillhörighetens betydelse för lärande, - kunskaper om begreppet handikapp, fysiska och psykiska handikapp hos ungdomar, - kunskaper om gällande lagstiftning, samhälleliga stödåtgärder och handikapporganisationers verksamhet - kunskaper om fritidspedagogers funktion för ungdomar med handikapp, - kunskaper om egna attityder och värderingar gentemot fysiska och psykiska handikapp och bearbetat dessa, - förutsättningar för att tillämpa innehåll och arbetssätt till stöd och hjälp för ungdomar med handikapp, - kunskaper om datoranvändning och andra informationsteknologiska hjälpmedel för stimulans och undervisning, - förmåga att tillämpa vetenskapliga förhållningssätt kring frågeställningar som berör handikapp och lärande, - kännedom om frågor i den aktuella forskningen och debatten om lärande och handikapp.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Lärande Erfarenhet och lärande Metakognition Lärande pedagog i lärande organisation Uttrycks- och bearbetningsformer vid lärande Kön och lärande MOMENT 2. Ungdomar med behov av särskilt stöd Begreppet handikapp - olika handikapp Lagstiftning och bestämmelser inom handikappområdet Handikapporganisationer Integrering och specialinstitutioner Etiska frågor kring handikapp Datorer och informationsteknologi MOMENT 3. Projektarbete Vetenskapligt förhållningssätt och metodik Projektarbete MOMENT 4. Praktik Praktik

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten, projektarbete och praktik. I kursen integreras teori och praktik. Planering, genomförande och utvärdering av projektarbete. Projektarbetet inriktas mot handikapp kopplat till lärande. Praktik med praktikuppgift inriktad mot handikapp och lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Praktik/praktikrapport med uppföljning 8.0poäng
Projektarbete/projektrapport 3.0poäng
Ungdomar med behov av särskilt stöd/tentamen 4.0poäng
Lärande/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K (1993). Omsorgsboken. Lund: Liber Utbildning. ISBN 91-88372-80-9. Bergström, A (1994). Barnbilder (kompendium). Högskolan i Luleå, Lärarutbildningarna. Ejvegård, R (1996). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Lund: Liber förlag. ISBN 91-634-0729-9. Johansson, H (1996). Examensarbeten. Luleåmodellen för lärarutbildningsarna. Luleå: Centrum för forskning i lärande. Jernström, E & Lindberg, S (1995). Musiklust. Stockholm: Runa förlag. ISBN 88298-24-8. Lendahls, B & Runesson, U (1996). Vägar till lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00073-1. Rudberg, B (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0. Skoglund, E (1990). Lusten att skapa. Stockholm: Berghs förlag. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola och bildning. Stockholm: Liber Distribution. ISBN 91-88372-80-4. Starrin, B & Svensson, P-G (1994). Kvalitativ metod och vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39861-1. Tillkommer stencilmaterial efter överenskommelse med examinator. Vetenskapligt meterial om ca 150 sidor kring lärande och dessutom skönlitteratur i anslutning till kursens delmoment. Referenslitteratur tillkommer i anslutning till projektarbete och praktikuppgift.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1: Ped 3p, Mu/Bof 2p. Moment 2: Ped 1p, Met 1p (inkl. data), Sk 2p (inkl. etik) Moment 3: Ped 1p, Met 2p. Moment 4: Met 1p, Praktik 7p.

Kontaktperson: Steffan Lind

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28