Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP041 Människors utveckling och behov av fritid 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Samhällskunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Ek, Skellefteå / Lp 1-2
Fristående /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Annika Strömqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare. Reviderad 1998-02-12.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid Ekonomprogram med inriktning mot fritidsvetenskap.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha: - grundläggande kunskaper om människors utveckling i olika åldrar utifrån psykologiskt, ekonomiskt, samhälleligt och socialt perspektiv, - kunskaper om hur samhällsutvecklingen styr människors behov av och möjlighet till fritidssysselsättning samt, - kunskaper om olika gruppers behov av fritidssysselsättning.

INNEHÅLL
Utvecklingspsykologiska teorier Teorier om grupper - grupprocesser Teorier om samhällets utveckling ur ett ekonomiskt perspektiv Teorier om samhällets utveckling ur ett fritidsperspektiv Kulturella skillnader i synen på fritid Fältstudier - olika gruppers fritid och fritidssysselsättning

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och fältstudier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Fältstudier/fältanteckningar 2.0poäng
Samhällets utveckling/seminarieuppgifter 4.0poäng
Människans psykologiska utveckling/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
- (1996). Fritid i förändring. Om kön och fördelning av fritidsresurser. SOU 1996:3. ISBN 91-38-20152-6. Csikszentmih‡lyi, M (1992). Flow - den optimala upplevelsens psykologi. Natur och kultur. ISBN 91-270-2974-1 Hogg, M-A & Vaughan, G.M (1995). Social Psychology: An introduction. Prentice Hall. ISBN 0-1343-312-9 Lönnroth, J (1996). Politisk ekonomi - svenska och internationella tanketraditioner. SNS Förlag. ISBN 91-7150-640-3 Miller, P (1993). Theories of Developmental Psychology. W.H.Freeman and Company. ISBN 0-7167-2309-3 (pbk) Nygaard, T (1996). Sociologisk handlingsteori. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61671-6 Stokowski, P (1994). Leisure in Society. A network Structural Perspective. Mansell Publishing Limited. ISBN 0-7201-2141-8 Dessutom en fritt vald bok av nedanstående: Veblen, T (1986). Den arbetsfria klassen. Vinga Press. ISBN 91-7764-008-X Ytterligare litteratur i samråd med examinator

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Ps 5p, Sk 5p

Kontaktperson: Annika Strömqvist

Gäller för läsåret 1998/99.
Senaste versionen:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-08-28