|
|
|
|
PÄP021 Praktisk pedagogisk fördjupning 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp åk3 / Lp 3,4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Marie-Louise Annerblom Univ lekt FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-10 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1998-02-12. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna PÄP003, PÄS003, KSP004, PÄP001, PÄN001, KSP010, PÄP011, PÄP008. MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: - arbetsledning, kvinnligt och manligt ledarskap - etik, moral och värderingsfrågor - arbetslivets och ledarskapets etik - beredskap för att möta människor i sorg och kris - fördjupad reflektion kring kunskapssyn, människosyn, samhällssyn, etiska frågor som grund för det pedagogiska arbetet - olika pedagogiska riktningar - skolbarnsomsorgen i ett internationellt perspektiv - mångkulturellt arbete i skola och skolbarnsomsorg - skolbarnsomsorg för 10-12 åringar - socialpedagogik med fördjupning på tonåringen och den vuxne - datorn som pedagogiskt hjälpmedel - utvärdering - kommunal ekonomi De studerande skall kunna: - delta i lagarbete och kunna samarbeta med andra människor inom och utanför socialtjänsten och skolan. - leda och utveckla verksamheten inom skolbarnsomsorgen - använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel med barnen INNEHÅLL De studerande ska ha fördjupade kunskaper om och färdigheter i ledarskap, utvecklings- och förändringsarbete inom skolbarnsomsorgen. De studerande skall bearbeta sin egen roll som pedagogisk ledare och förebild i ett mångkulturellt samhälle. UNDERVISNING Föreläsningar, grupparbeten, studiebesök och fältstudier varvas med teoretiska studier och praktik. Praktiken omfattar 8 poäng och förläggs inom skolbarnsomsorgen. I kursen ingår en temadag i etik. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik (varav examensarbete 3,0) | 8.0poäng |
Examensarbete | 3.0poäng |
Yrkesfördjupning | 9.0poäng |
LITTERATUR -. Om verksamheter för 10-12-åringar. Ensac. Bengtsson. Ansvar och sekretess. Colnerud, G & Granström, K (1994). Respekt för lärare. Om lärares professionella verktyg, yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: HLS Förlag. (valda delar) ISBN 91-7656-312-X. Dyregrov, A & Raundalen, M (1995). Sorg och omsorg. Lund: Studentlitteratur. Gren, J. (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. ISBN 91-634-0729-9. Gustafsson, A. Kommunalt självstyre. Johansson, H. (1997). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. Ljunggren, L & Marx, M (1994). Dina rötter och mina rötter. Att möta barn från andra kulturer. Rädda barnen. ISBN 91-972164-3-7. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. ISBN 91-44-30952-X. Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. ISBN 91-38-11059-8. Stensmo, C. (1991). Socialpedagogik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-33631-4. Stensmo, C (1992). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37941-2. Kompendium. Referenslitteratur tillkommer. ÖVRIGT RESURSER: Pr 8p, Met 4p, Ped 3p, Sk 2p, Examensarbete 3p. Kontaktperson: Marie-Louise Annerblom |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |