|
|
|
|
PÄP012 Basfärdigheter och specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 åk2 / Lp 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Marja-Liisa Leijon Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06. FÖRKUNSKAPSKRAV De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 1-7. Samt godkänt resultat på kurs PÄP001. MÅL De studerande ska utveckla synsätt där eleven ses som aktiv och skapande i kunskapsprocessen och där all inlärning tar sin utgångspunkt i elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder söks på alla nivåer. De studerande ska kunna tillämpa: ¥ ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar, ¥ ett arbetssätt där man i skolarbetet utgår från elevens tillgångar och utvecklingsbara möjligheter och där varje elev har rätt att få känna sig kompetent. De studerande skall ha kunskaper om datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning. INNEHÅLL ¥ elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov, ¥ specialpedagogik, specialmetodik, ¥ skriftspråksinlärning, utveckling och eventuella svårigheter, ¥ språkstimulans och språkträning, ¥ drama med barn, ¥ basfärdigheter i matematik, taluppfattning, ¥ konkret material och tekniska hjälpmedel i matematikundervisning. ¥ egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans, ¥ den egna personlighetsutvecklingen. UNDERVISNING Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. Uppgifter ska vara övergripande utifrån kursens mål. Ett ämnesövergripande projektarbete ska ingå i kursen. Projektet ska planeras, genomföras och rapporteras enligt Luleå-modellen. Fältstudier är ett inslag i kursen där syftet är att ge inblick i handikappade elevers livssituation utanför skolan. Praktiken ska genomföras i grundskolans första årskurs. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare görs bedömning av praktik, praktikuppgifter, praktikrapport samt rättstavningsprov. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Praktik | 4.0poäng |
Specialpedagogik/tentamen | 4.0poäng |
Basfärdigheter Sv/Ma | 2.0poäng |
LITTERATUR Asmervik m fl. (1993).Barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur. ISBN 91-27-64964-4. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00175-4. Patel, R & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Stadler, E (1994). Dyslexi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. Strömqvist, S (1989). Skrivlära. Liber. Truedson, L (1994). Rum för lärande. En studie av skickliga lärares arbete. Skolverkets rapport nr 71. Liber Distribution. Best.nr 94:132. Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94.) Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Utbildningsdepartementet. Ca 200 sidor väljs i samråd med undervisande lärare. REFERENSLITTERATUR Anderberg, B. (1992).Matematik - metodik i grundskolan ; - del 1 (för SV/SO-inriktning) ; - del 1-2 (för MA/NO-inriktning). Stockholm: Bengt Anderberg Läromedel. ÖVRIGT RESURSER: Ped 2p, Met 2p, Sv 1p, Ma 1p, Pr 4p. Kontaktperson: Marja-Liisa Lejon |
Ansvarig för sidan: Birgitta.Hakansson@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |