Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS613 Historia C 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / HT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kenneth Awebro Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Historia B

MÅL
Kursens syfte är att de studerande förvärvar fördjupade kunskaper och färdigheter, samt väsentligt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bearbetning av det historiska källmaterialet.

INNEHÅLL
Moment 1. Dokumentation och historieteori
I momentet introduceras de studerande i de för historievetenskapen väsentligaste vetenskapsteoretiska och samhällsteoretiska problemen. Här ingår också en kort introduktion i historievetenskapens historia. Avsikten är att ge de studerande elementära kunskaper i arkivordningsprinciper och bibliotekskunskap, bibliografi och viktigare källserier samt att göra dem förtrogna med olika principer för källbearbetning. I momentet ingår även övningar i handskriftsläsning.
Moment 2. Valbar kurs
Momentet omfattar val av en av följande kurser. Alla kurser kommer inte att ges varje termin.
a. Undervisningshistoria
b. Industri- och bergshistoria
c. Militärhistoria
d. Samisk historia
e. Kvinnohistoria
f. Demografisk historia
g. Nordkalottens historia
h. Modern internationell historia
i. Dessutom finns möjlighet att i samråd med examinator själv sammansätta en kurs med ett litteraturomfång av 1300-1600 sidor.
Moment 3. Uppsats
Under kursen skall författas en vetenskapligt dokumenterad uppsats. Uppsatserna och förberedande PM skall behandlas vid uppsatsseminarier.

UNDERVISNING
Undervisningen består av seminarieövningar, lektions- och gruppundervisning samt handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Betyget VG erhålls om minst 12p av delmomenten har givits detta betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV
Uppsats 10.0poäng
Valbar kurs/tentamen 6.0poäng
Dokumentation och historieteori/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1, Dokumentation och historieteori.
Bauman, Z (1994). Auschwitz och det moderna samhället. Daidalos.
Berge, A (1995). Att begripa det förflutna. Förklaring, klassificering, kolligation inom historievetenskapen. Studentlitteratur.
Ekman, S, Thullberg, P & Åmark, K (red) (1993). Metodövningar i historia. Historisk teori, metod och källkritik. Studentlitteratur.
Jarrick & Söderberg, J (1993). Praktisk historieteori. Almqvist & Wiksell.
Johansson, T & Miegel, F (1996). Kultursociologi. Studentlitteratur.
Melin, L & Lange, S (1995). Att analysera text. Studentlitteratur.
Nordin, S (1995). Från tradition till apokalyps. Historieskrivning och civilisationskritik i det moderna Europa. Brutus Östling. Symposium.
Söderberg, J & Eggeby (1995). Kvantitativa metoder för ekonomisk och social historia. Stockholms universitet, Ekonomisk-historiska institutionen.
Wallén, G (1996). Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Studentlitteratur.
MOMENT 2, Valbar kurs
Litteratur om 1300-1600 sidor väljes i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Hi 20p


Kontaktperson: Kenneth Awebro

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18