|
|
|
|
PÄP402 Baskunskaper och specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 / åk 4, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Mats Danell Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-12-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP400, PÄP401 MÅL De studerande skall utveckla kunskaper om betydelsen av eleven som aktiv och skapande individ i kunskapsprocessen. Studerande skall utveckla insikter om vikten av att elevens lärande knyter an till elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv. De studerande ska kunna tillämpa: á ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar á ett arbetssätt där man i skolarbetet utgår från elevens resurser och utvecklingsbara möjligheter för att tillgodose elevens rätt att uppfattas som kompetent INNEHÅLL á grundläggande läs, skriv och matematikinlärning á elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov á specialpedagogik, specialmetodik á egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans á datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning UNDERVISNING Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare görs bedömning av praktik och praktikuppgifter KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik, praktikuppgifter | 2.5poäng |
Basfärdigheter Sv/Ma | 2.5poäng |
Specialpedagogik | 4.0poäng |
LITTERATUR Asmervik m.fl. (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-27-64964-4. Johansson, H (1997). Examensarbete - Luleåmodellen. Luleå tekniska universitet, Centrum för forskning i lärande. Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00175-4. (för studieinriktning matematik) Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. (för studieinriktning sv/spr) Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94). Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet. Ca 500 sidor väljs i samråd med undervisande lärare. REFERENSLITTERATUR Meddelas senare ÖVRIGT RESURSER: Ped 4p, Met 3p, Praktik 2p, Examensarb. 1p. Kontaktperson: Mats Danell |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |