Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP402 Baskunskaper och specialpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 / åk 4, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Mats Danell Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-12-12 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP400, PÄP401

MÅL
De studerande skall utveckla kunskaper om betydelsen av eleven som aktiv och skapande individ i kunskapsprocessen. Studerande skall utveckla insikter om vikten av att elevens lärande knyter an till elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv. De studerande ska kunna tillämpa:
á ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar
á ett arbetssätt där man i skolarbetet utgår från elevens resurser och utvecklingsbara möjligheter för att tillgodose elevens rätt att uppfattas som kompetent

INNEHÅLL
á grundläggande läs, skriv och matematikinlärning
á elever med behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov
á specialpedagogik, specialmetodik
á egna attityder och värderingar när det gäller elever med behov av särskilt stöd och stimulans
á datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare görs bedömning av praktik och praktikuppgifter
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik, praktikuppgifter 2.5poäng
Basfärdigheter Sv/Ma 2.5poäng
Specialpedagogik 4.0poäng

LITTERATUR
Asmervik m.fl. (1993). Barn med behov av särskilt stöd. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-27-64964-4.
Johansson, H (1997). Examensarbete - Luleåmodellen. Luleå tekniska universitet, Centrum för forskning i lärande.
Malmer, G & Adler, B (1996). Matematiksvårigheter och dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00175-4. (för studieinriktning matematik)
Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Stadler, E (1994). Dyslexi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38031-3. (för studieinriktning sv/spr)
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94).
Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Ca 500 sidor väljs i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
Meddelas senare

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Met 3p, Praktik 2p, Examensarb. 1p.

Kontaktperson: Mats Danell

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18