Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP401 Lärandets förutsättningar 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 4-9 åk 2 / Lp 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ulla Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-12-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare åk 4-9.

MÅL
De studerande ska kunna systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktiken - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. De studerande ska förstå varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

INNEHÅLL
I kursen behandlas
- barns och ungdomars utveckling och lärande i teori och praktik
- lärandets förutsättningar för flickor och pojkar
- pedagogiska förgrundsgestalter
- elevers, föräldrars och lärares makt och inflytande
- utvecklingssamtal, betygskriterier, betyg och prov
- fritidspedagogens och gymnasielärarens styrdokument, grundfunktion, yrkestradition och yrkeskompetens
- teorier om arbetsgrupper
- att leda och utveckla en skolenhet

UNDERVISNING
I kursen integreras teori och praktik. Kursen ska präglas av ett probleminriktat arbetssätt. Formen för undervisning är föreläsningar, seminarier och arbete i basgrupper.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare examineras praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Grupputveckling och ledarskap 2.0poäng
Utvecklingspsykologi/tentamen 2.0poäng
Förutsättningar för lärande 4.5poäng
Praktik 1.5poäng

LITTERATUR
Hwang, P & Nilsson, B. Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen. Natur och Kultur.
Lendahls, B & Runesson, U (1995). Vägar till elevers lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61411-X.
Maltén, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35281-6.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. ISBN 91-88372-80-4.
Skolverket. Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna Lpo-94.
Skolverket (1996). Grundskolan, kursplaner, betygskriterier. Stockholm. ISBN 91-38-30837-1.
Skolverket. Grundskola för bildning - kommentarer till läroplan, kursplaner och betygskriterier. ISBN 91-88373-44-4.
Skolverket. (1995). Utvecklingssamtal - en mötesplats för elev-föräldrar-lärare. Liber Distribution. Best nr 95:178.
Svedberg, L & Zaar, M (red.) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0268-8.

Därutöver välj en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) väljs inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 8,5p, Pr 1,5p

Kontaktperson: Ulla Berg


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18