Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN026 Natur, miljö, teknik, fritid 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp Skellefteå / T4, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-06 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄS020, PÄP037, PÄP038, PÄS021.

MÅL
Studenten skall efter genomgången kurs ha kunskaper om:
- naturfrågor relaterade till den lokala, regionala och globala miljön,
- det lokala samhällets framväxt utifrån områdets agrara, tekniska och industriella utveckling,
- den egna kommunens miljöproblem och miljöprogram inklusive Agenda 21,
- den lokala teknikutvecklingen och dess placering i ett vidare teknikhistoriskt sammanhang,
- hur man utvecklar rutiner för att med barn och ungdomar praktiskt och teoretiskt behandla vardagstekniska lösningar,
- hur man använder datorn och IT som pedagogiskt hjälpmedel.
Studenten skall vidare ha tillägnat sig ett ekologiskt synsätt genom förståelse av naturvetenskapliga begrepp och människans samspel med naturen.

INNEHÅLL
Teknikhistoria med tonvikt på lokal inriktning, teknikmoment anpassade för barn och ungdomar med praktisk/experimentell inriktning, datorn som verktyg i yrkesrollen, energins former, användning och produktion ur samhällsaspekter, naturen och de ekologiska systemen, mineral, malmer och gruvverksamhet i regionen, miljöfrågor och reningsverk, företagens kemiska processer, natur och samhällsaspekter på jord- och skogsnäringarna.
Didaktiska och metodiska frågor i samband med natur och miljöstudier. Praktik och inledning till examensarbetet.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten, exkursioner, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Praktik/praktikuppgift 3.0poäng
Kursuppgift, laborationer 3.0poäng
Naturvetenskap/tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren.
Doverborg, E m fl (1991). Temaarbete. Lärarens metodik och barnens förståelse. Utbildningsförlaget.
Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Liber.
Elvers I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0.
Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund.
Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium, Institutionen pedagogik och ämnesdidaktik.
Johansson, S (red) (1981, 1982). Runt i naturen del 1. Utbildningsradion
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del I och II. Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 2p, Fy/Tk 1,5, Ge 2p, Met 0,5p, Examensarb 1p, Pr 3p.

Kontaktperson: Crister Björk

Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-18