|
|
|
|
PÄN026 Natur, miljö, teknik, fritid 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp Skellefteå / T4, lp 1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Crister Björk Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-06 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄS020, PÄP037, PÄP038, PÄS021. MÅL Studenten skall efter genomgången kurs ha kunskaper om: - naturfrågor relaterade till den lokala, regionala och globala miljön, - det lokala samhällets framväxt utifrån områdets agrara, tekniska och industriella utveckling, - den egna kommunens miljöproblem och miljöprogram inklusive Agenda 21, - den lokala teknikutvecklingen och dess placering i ett vidare teknikhistoriskt sammanhang, - hur man utvecklar rutiner för att med barn och ungdomar praktiskt och teoretiskt behandla vardagstekniska lösningar, - hur man använder datorn och IT som pedagogiskt hjälpmedel. Studenten skall vidare ha tillägnat sig ett ekologiskt synsätt genom förståelse av naturvetenskapliga begrepp och människans samspel med naturen. INNEHÅLL Teknikhistoria med tonvikt på lokal inriktning, teknikmoment anpassade för barn och ungdomar med praktisk/experimentell inriktning, datorn som verktyg i yrkesrollen, energins former, användning och produktion ur samhällsaspekter, naturen och de ekologiska systemen, mineral, malmer och gruvverksamhet i regionen, miljöfrågor och reningsverk, företagens kemiska processer, natur och samhällsaspekter på jord- och skogsnäringarna. Didaktiska och metodiska frågor i samband med natur och miljöstudier. Praktik och inledning till examensarbetet. UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, grupparbeten, exkursioner, studiebesök. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G. MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Praktik/praktikuppgift | 3.0poäng |
Kursuppgift, laborationer | 3.0poäng |
Naturvetenskap/tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren. Doverborg, E m fl (1991). Temaarbete. Lärarens metodik och barnens förståelse. Utbildningsförlaget. Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Liber. Elvers I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0. Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund. Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium, Institutionen pedagogik och ämnesdidaktik. Johansson, S (red) (1981, 1982). Runt i naturen del 1. Utbildningsradion Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del I och II. Norrlands skolkonsult. Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion. ÖVRIGT RESURSER: Bi/Ke 2p, Fy/Tk 1,5, Ge 2p, Met 0,5p, Examensarb 1p, Pr 3p. Kontaktperson: Crister Björk |
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |