Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 1998/99


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK315 Grundläggande statistik för systemvetare 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Statistik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Robert Lundqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 16 februari 1998 att gälla från höstterminen 1998.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Antagen till programmet för Informatik och systemvetenskap. Rekommenderat förkunskapskrav: Grundläggande matematik, IEK301.

MÅL
Vid kursens slut ska den studerande
¥ kunna visa att hon eller han har tillägnat sig ett statistiskt tänkande;
¥ kunna redovisa sin förståelse för variation och för vikten av att kunna ta hänsyn till den med statistiska resonemang;
¥ kunna redogöra för och tillämpa de olika momenten i en statistisk undersökning;
¥ kunna tillämpa statistiska metoder för insamling, bearbetning och analys av datamaterial;
¥ kunna använda statistisk programvara på dator i samband med bearbetning och utvärdering av datamaterial;
¥ kunna söka i den nationella och internationella officiella statistikproduktionen;
¥ ha visat att hon eller han, både i muntlig och skriftlig form, kan redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar.

INNEHÅLL
I kursen används olika typer av material: dels en större kursbok och dels kompletterande material. Det kompletterande materialet är till för att
¥ fördjupa beskrivningen av vissa av de moment som behandlas i huvudboken med lämpliga uppgifter och datamaterial;
¥ ge bakgrund till andra områden än de som behandlas i huvudboken;
¥ ge bakgrund till de tillämpningsuppgifter som ska utföras under kursen.
Datorn används som naturligt hjälpmedel genom hela kursen. Genom hela kursen övas att, i både muntlig och skriftlig form, redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar.

Moment som behandlas är:

Beskrivande statistik
Olika problem som man möter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning studeras. Under detta moment tas upp bland annat problemformulering, val av mätmetod samt konstruktion av frågeformulär. Olika sätt att sammanställa, beskriva och analysera ett statistiskt datamaterial tas upp.

Slumpmodeller
Sannolikhetsteorin är ett viktigt hjälpmedel för att studera slumpens inverkan och beskriva och studera variation inom och mellan datamaterial. Enkla sannolikhetsteoretiska begrepp tas upp, några enkla slumpmodeller introduceras, bland annat binomialfördelningen och normalfördelningen.

Statistiska metoder
För att kunna genomföra och utvärdera statistiska undersökningar behövs begrepp och metoder från den statistiska teorin. Detta gäller de allra flesta situationer där målet är att med stöd av observationer uttala sig om bakomliggande modeller och deras egenskaper. Dessutom fortsätter behandlingen av olika problem som man möter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning. Bland annat behandlas praktiska problem som uppstår vid insamlandet av data, analys och utvärdering av en undersökning, olika typer av mätfel och bortfall samt presentation av undersökningsresultat.

UNDERVISNING
Undervisningen består av en blandning av lektioner, seminarier, tillämpningsuppgifter som ska lösas i såväl grupp som enskilt, datorövningar och handledning. Formerna för redovisning kan vara skriftligt, muntligt eller i seminarieform.
Uppgifterna kan handla om
¥ datainsamling;
¥ presentation av analyser;
¥ arbete med och beskrivning av olika statistikprogram;
¥ beräkningar av givna uppgifter.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen godkänt på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövingar. För kursen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Tentamen 3.0poäng
Inlämningsuppgift, laborationer och seminarieuppgifter 2.0poäng

LITTERATUR
Blomqvist L, Klefsjö B & Söderström U (1986). Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö, ca 150 sidor.
Moore, D. (1997). Statistics - concepts and controveries. 4th edition, WH Freeman, New York.
Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik och statistik.

Referenslitteratur
Dahmström, K (1996). Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning, Studentlitteratur, Lund, ca 200 sidor.
Klefsjö, B & Hellmer, S (1989). Räkna med slumpen - textbok, Studentlitteratur, Lund, 2:a upplagan, 272 sidor.
Klefsjö, B & Hellmer, S (1989). Räkna med slumpen - problemsamling, Studentlitteratur, Lund, 1989, 2:a upplagan, 200 sidor.
Körner, S (1996). Praktisk statistik, Studentlitteratur, Lund, 250 sidor.
Wallgren A & B. m fl (1994). Statistikens bilder Ñ att skapa diagram, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 94 sidor.
Wärneryd, B mfl (1990). Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 280 sidor.

ÖVRIGT
I kursen ingår grupparbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att detta skall fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela kursen. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.


Kontaktperson: Robert Lundquist


Gäller för läsåret 1998/99.
Aktuella versionen innevarande läsår:http://www.luth.se/stuka

Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se


Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 1998-12-16