Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS019 Ung i Europa 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet
MÅL
Efter avslutad kurs skall de studerande
- ha kunskap och förståelse för olika levnadsförhållanden i Europa,
- kunna förstå och beakta den nya situation som internationaliseringen i samhället innebär,
- kunna bearbeta och utveckla samarbete med skola, barnomsorg och skolbarnsomsorg i andra Europeiska länder, samt
- kunna utarbeta didaktisk/metodiska modeller.
INNEHÅLL
¥ Det nya Europa
- nya demokratier, regioner, befolkningsförflyttningar, fria flöden
- hot, möjligheter, framtidstro, utmaningar
¥ Demografi
¥ Kulturarv och kulturtraditioner
¥ Ungdom och fritid
¥ Barn och skola/förskola/skolbarnomsorg
¥ Världsbild genom mediainformation eller massmediernas roll
¥ Att skriva proj.ansökan till stiftelser/fonder
UNDERVISNING
I kursen ingår lektioner, föreläsningar, fältstudier, grupparbeten, seminarier och ett fördjupningsarbete. I kursen ingår en fältstudie i något Europeiskt land. Fältstudien är förenad med kostnad.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Det nya Europa 4.0 Poäng
LITTERATUR
RESURSLITTERATUR
Daun, Å (1992). Den europeiska identiteten. Stockholm.
Gidlund, J E (1993). Den nya politiska konserten i Europa. Liber Hermods. 21-60321-9.
Heyman, A G (1991). Invanda kulturer och invandrarkulturer. 2 uppl. Liber Utbildning. 21-58000-6.
Holmberg, O (1994). Ungdom och media. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson, V (1993). Eleverna ser på framtiden. SO-rapport nr 1993:01. Rapport från Göteborgs Universitet, Institutionen för ämnesdidaktik i lärarutbildningen. Avdelningen för samhällsorienterande ämnen. Mölndahl.
Skolverket. Globala och interkulturella frågor i undervisningen. Rapport nr 43.
Skolverket. Samhällsorienterande ämnen. Huvudrapport. Rapport nr 17.
Törnqvist, G (1993). Sverige i nätverkets Europa. Liber Hermods.
Werner, I (red.) (1994). Uppväxt i andra länder. En grund för mångkulturellt arbete i skola och skolbarnomsorg. ENSAC Sweden.
Överbefälhavaren (1990). Religion och kulturmönster.
Kompendier.
ÖVRIGT
RESURSER: Ge 2p, Sk 1p, Re 1p, Examensarbete 1p.
Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny