Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS003 Barns och ungdomars uppväxtvillkor 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp åk1 / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av linjenämnden för UKI-sektorn den 26/5 1993 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik senast 1996-03-01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja fritidspedagogutbildningen.

MÅL
De studerande skall ha kunskap om barns och ungdomars skilda uppväxtvillkor. De studerande skall ha kunskap om vetenskapsteoretiska perspektiv och arbetsmetoder. De studerande skall kunna tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt. De studerande skall bearbeta: - attityder och värderingar gentemot uppväxtvillkor, könsroller och jämnställdhet. De studerande skall kunna: - samarbeta i grupp - tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera en undersökning.

INNEHÅLL
- sociala, kulturella, språkliga och ekonomiska skillnader i samhället. - samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras utveckling. - socialisationsprocessen och olika socialisationsteorier. - sociala problem i samhället, barn och ungdomar som far illa. - grundläggande vetenskapliga synsätt, forskningsmetodik och rapportskrivning. - media och påverkan. - datoriseringen och dess konsekvenser i samhället Som introduktion till forskningsmetodiken och det egna projektarbetet skall de studerande kritiskt granska en forskningsrapport/rapport från ett utvecklingsarbete. Ett projektarbete i grupp genomförs med anknytning till barns och ungdomars uppväxtvillkor.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, gruppdiskussioner

EXAMINATION
Bedömningar görs av innehåll och process i projektarbetet samt den skriftliga rapporten. Litteraturseminarium på kurslitteratur.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Ps-Ped 3p/ Sk 2p                                            	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Hindberg, B. (1990). Familjevåld som drabbar barn. Socialstyrelsen. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. (stencil). Liljeström, R. (1992). Uppväxtvillkor. Publica. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Sylvander, Cullberg, Böhm mfl (1992). Empati: känna, förstå och växa. Liber Utbildning. Litteratur som behandlar aktuell forskning om barns uppväxtvillkot ur ett samhällsperspektiv.

ÖVRIGT
RESURSER: Ps/ped 3 p, Sk 2 p.

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny