Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS002 Förskolan i samhället 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fl åk1 / Lp 2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lisbeth Lindström Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av linjenämnden för UKI-sektorn den 26/5 1993 att gälla tills vidare. Reviderad av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik senast 1996-03-25.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till förskollärare.
MÅL
De studerande skall ha kunskap om förskolans roll i samhället samt barns uppväxtvillkor i dagens samhälle. De skall ha kunskap om etniska gruppers och minoriteters situation, kulturmöten, flerkulturalism och flerspråkighet. De skall vidare ha kunskap om vilka krav som ställs på förskolan och hur innehåll och arbetssätt kan utformas för att möta barn med skilda uppväxtvillkor och ge varje barn stöd för sin identitets- och kompetensutveckling. De skall ha kunskap om grundläggande vetenskapliga synsätt.
De studerande skall bearbeta och:
- vara medvetna om egna attityder och värderingar relaterade till uppväxtvillkor, könsroller, jämställdhet, etniska grupper och minoriteter.
- vara medvetna om sina roller som kulturbärare och kulturförmedlare
- få en beredskap att kunna möta människor i kris och sorg.
De studerande skall kunna:
- planera en verksamhet som tillgodoser behov hos barn med skilda uppväxtvillkor
- tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt, planera, genomföra och avrapportera.
INNEHÅLL
- förskolans roll i socialtjänsten i dagens samhälle och i ett historiskt och framtidsperspektiv
- samband mellan barns och ungdomars uppväxtvillkor och deras utveckling.
- socialisationsteorier.
- språk och identitet, svenska som andra språk.
- invandrar- och flyktingpolitik, flyktingmottagandet.
- sociala problem i samhället, barn som far illa och förskolans kompensatoriska roll.
- etik, moral och värderingsfrågor.
- religioner och trosåskådningar i möte
- hur förskolan kan möta barn med bakgrund i skilda uppväxtvillkor.
- planeringar för en målinriktad verksamhet.
- grundläggande vetenskapliga synsätt, forskningstraditioner, forskningsmetodik och rapportskrivning.
- dator och bibliotek, informationssystem.
- dator och ordbehandling.
- aktuell samhällsdebatt kring kurstemat.
- muntlig och skriftlig framställning
- röstanalys, talteknik
Ett undersökande arbetssätt tillämpas i kursen. Centrala frågeställningar bearbetas. Som introduktion till forskningsmetodiken och det egna projektarbetet skall de studerande kritiskt granska en forskningsrapport / en rapport från ett utvecklingsarbete. Projektarbetet genomförs i grupper med studerande om möjligt från samma praktikområde. I kursen ingår fältstudier.
UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten.
EXAMINATION
Bedömningar görs av innehåll och process i projektarbetet samt den skriftliga rapporten.Vidare görs bedömningar vid redovisningar av kursuppgifter och litteratur.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Ped 4p/Sk 2p/Sv 2p/Data 1p/Met 1p 10.0 Poäng
LITTERATUR
* Ped/Met/SO/Data
Almqvist, K. (1992). Flyktingbarn. Socialstyrelsen.
Berg, E. Macintosh med MacWrite II och Claris Works.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag.
Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel.
Guvå, G. (1985). Från jag till vi. Socialstyrelsen.
Helander, L & Johansson, A (1995). Möte med Religioner. Liber Utbildning.
Hindberg, B. (1990).Familjevåld som drabbar barn. Socialstyrelsen.
Johansson, H. Rapportering av ex-arbete. Stencil (delas ut av läraren).
Kulturdepartementet. (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken.
Langley, M (1994). Världens religioner. Örebro: Libris.
Liljeström, R. (1992).Uppväxtvillkor. Publica.
Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Sjöwall, A (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (1987).Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget.
Kompendier.
Obligatorisk litteratur som behandlar aktuell forkning om barns uppväxtvillkor ur ett samhällsperspektiv.
Ca 200 sidor skön- och/eller faktalitteratur i samråd med examinator, inom området "barn som far illa".
* Svenska
Strömqvist, S. (1989).Skrivlära. Liber.
Tingbjörn, G. (1981). Invandrarbarn och tvåspråkigheten. Liber.
GrŸnbaum, C. (1991). Punkt, komma, frågetecken. Almqvist & Wiksell.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Sk 2p, Sv 2p, Data 1p, Met 1p.
Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny