Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP014 Teoretisk fördjupning 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Pedagogisk / HT-96
Påbyggnads- /
utbildning B/C /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Henning Johansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-11-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För inträde till påbyggnadsutbildningen krävs högskoleexamen och/med minst 20 poäng i pedagogik.

MÅL
Kursen "Teoretisk fördjupning " avser att ge inblick i teorier som direkt eller indirekt finns bakom företeelser inom de tre kunskapsområdena interkulturell pedagogik, pedagogiskt ledarskap och pedagogik för skapande verksamhet.

INNEHÅLL
Utbildningen har fokuserats mot tre kunskapsområden: interkulturell pedagogik, pedagogiskt ledarskap och pedagogik för skapande verksamhet. Kurserna introduktion (3 poäng), teoretisk fördjupning ( 5 poäng ) och forskningsprocessen (15 poäng) läses gemensamt. Empiriska tillämpningar omfattande 7 poäng avser det valda kunskapsområdet. Påbyggnadsutbildningen avslutas med ett examensarbete på 10 poäng Introduktion, 3p Teoretisk fördjupning , 5p Forskningsprocessen, 15p Empiriska tillämpningar, 7p Examensarbete, 10p Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Teoretisk fördjupning/tentamen                              	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Ambert, A.N. (Ed.)Bilingual Education and English as a Second Language. A Research Handbook 1988-1990. New York: Garland Publishing, INC (1991 ). Bj¿rkvold, J-R. Den musiska människan.. Barnet, sången och lekfullheten genom livets faser. Runa Förlag (1991). Stockholm. Ellström, P-E. Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet. Problem, begrepp och teoretisk utmaning. Utbildningsförlaget (1992). Fine, J. (Ed.) Second Language Discourse: A Textbook of Current Research. Norwood, N.J.: Albex Publishing Corporation (1988). Graner, R. Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur (1994). Lund. Jernström,E & Lindberg, S. (1995). Musiklust. Stockholm: Runa Förlag. ISBN 91-88298-24-8. MadsŽn, T.Lärares lärande. Studentlitteratur (1994). Lund. Their, S.Det pedagogiska ledarskapet. (1994). Williams, J.D., & Snipper, G.C.Literacy and Bilingualism. New York:Longman (1990). Tillkommer cirka 200 sidor artiklar

ÖVRIGT
Examination kan fullgöras inom ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad påbyggnadsutbildning erhålles ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas.

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny