Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN609 Teknik i lägre årskurser 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-96 -
/ VT-97
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Bo Rönnlund Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-04-10.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundskollärarexamen eller motsvarande
MÅL
Kursdeltagarna skall under kursen:
- utveckla insikter om hur tekniken, ur olika aspekter, har påverkat människan, naturen och samhället
- fördjupa sina kunskaper om verktyg, metoder och material med särskild uppmärksamhet på hur dessa kan komma in i teknikundervisningen i grundskolan
- genomföra konstruktionsövningar och lösning av problem som innehåller teknikmoment/tekniksystem
- genomföra studier av tekniksystem och användningen av dessa
- studera uppfinningar samt av viktiga förändringar som är föranledda av ny teknik
INNEHÅLL
Tekniken i ett historiskt- och miljö-perspektiv.
Verktyg och material.
Teknik i hemmet och vardagen.
Studium av tekniksystem och användningen av dessa system.
Farkoster och transportteknik. Styr- och reglerteknik.
Konstruktioner och värdering av tekniska lösningar.
Eget teknikutvecklingsarbete i skolan.
UNDERVISNING
Föreläsningar och praktiska övningar.
Eget utvecklingsarbete
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Muntl o skriftl redovisning av utvecklingsarbete 3.0 Poäng
Inlämningsuppgifter 3.0 Poäng
Skriftlig tentamen 4.0 Poäng
LITTERATUR
Edstam, U (1986). Från flinta till chip. Esselte studium. ISBN 91-24-16138-7.
Hansson, S (1987). Teknikhistoria. Centek förlag.
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94.
Ytterligare ca. 500 sidor samt några läromedel för grundskolan som väljs i samråd med examinator.
ÖVRIGT
RESURSER: Tk 10p
Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny