Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN609 Teknik i lägre årskurser 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-96 -
/ VT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Bo Rönnlund Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-04-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundskollärarexamen eller motsvarande

MÅL
Kursdeltagarna skall under kursen: - utveckla insikter om hur tekniken, ur olika aspekter, har påverkat människan, naturen och samhället - fördjupa sina kunskaper om verktyg, metoder och material med särskild uppmärksamhet på hur dessa kan komma in i teknikundervisningen i grundskolan - genomföra konstruktionsövningar och lösning av problem som innehåller teknikmoment/tekniksystem - genomföra studier av tekniksystem och användningen av dessa - studera uppfinningar samt av viktiga förändringar som är föranledda av ny teknik

INNEHÅLL
Tekniken i ett historiskt- och miljö-perspektiv. Verktyg och material. Teknik i hemmet och vardagen. Studium av tekniksystem och användningen av dessa system. Farkoster och transportteknik. Styr- och reglerteknik. Konstruktioner och värdering av tekniska lösningar. Eget teknikutvecklingsarbete i skolan.

UNDERVISNING
Föreläsningar och praktiska övningar. Eget utvecklingsarbete

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Muntl o skriftl redovisning av utvecklingsarbete            	  3.0	Poäng
Inlämningsuppgifter                                         	  3.0	Poäng
Skriftlig tentamen                                          	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Edstam, U (1986). Från flinta till chip. Esselte studium. ISBN 91-24-16138-7. Hansson, S (1987). Teknikhistoria. Centek förlag. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Ytterligare ca. 500 sidor samt några läromedel för grundskolan som väljs i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Tk 10p

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny