Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN606 Natur- och miljöfostran 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fristående / HT-96
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Ingalill Danielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarexamen

MÅL
Studenterna skall i ett didaktiskt perspektiv: - genom positiva upplevelser tillägna sig kunskaper och färdigheter i natur, kultur och friluftsliv - tillägna sig färdigheter i miljöfostrande arbetssätt

INNEHÅLL
Grundläggande ekologi Natursyn genom tiderna Naturen som läromedel Tillämpat utvecklingsarbete i barngrupp/klass

UNDERVISNING
Undervisningen består i huvudsak av praktiskt arbete i fält, men även föreläsningar och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Utvecklingsarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Natur- och miljöfostran                                     	  5.0	Poäng

LITTERATUR
- (1994). Utbildningspaketet Naturligtvis. Friluftsfrämjandet/Stiftelsen Håll Sverige Rent. Cornell, J (1979). Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. Artiklar. REFERENSLITTERATUR - (1990). Biologisk mångfald. Svenska Naturskyddsföreningen. - (1987). Runt i naturen del 1 och 2. Utbildningsradion. Häfner, M (1989). Miljölära. Bokskogen. WandŽn, S (1992). Etik och miljö, de svåra vägvalen i ny belysning. Nordstedts juridik.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 1p, Ped/Met 1p

Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny