Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN001 Naturen som läromedel 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Didaktik

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fp åk1 / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-11-23.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.

MÅL
De studerande skall tillägna sig: - ämneskunskaper om närsamhällets natur och miljö, klimatologi och geologi, ekologiska samband och system, vardagslivets kemi och teknik, - förmåga att tillämpa ett arbetssätt som har den lokala naturen som utgångspunkt, samt - god förmåga att leda, undervisa och handleda i naturen, samt förmåga att genom val av innehåll och arbetssätt verka för relevant verksamhet i naturen. De studerande skall ha kunskaper om: - grundläggande ekologiska samband och fenomen i naturen, - våra basnäringar; skogsbruk och jordbruk, - kemiska reaktioner i vardagen och naturen, - fysik och teknik i barnens värld, - att planera, genomföra och utvärdera en målinriktad verksamhet där den lokala naturen utgör det centrala medlet De studerande skall bearbeta och utveckla: - ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande - egna attityder och värderingar för att nå fram till en positiv inställning till friskvård via vistelse i naturen.

INNEHÅLL
MOMENT 1 - Fältstudier i närnaturen där växter (vår- och försommarväxter) och djur (främst insekter och fåglar) och ekologiska samband studeras. - Landskapet och dess utveckling samt jorden och dess atmosfär. - Materia, elektricitet, värme, experiment och enkel teknik. - Naturfenomen (stjärnhimlen, norrsken etc) och naturliga processer (elden). MOMENT 2 - Lekar i naturen. - Naturupplevelse och sinnesträning i naturen. - Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk. Fältstudierna skall ligga till grund för planering av den verksamhet som studerande skall genomföra under praktiken. MOMENT 3, Metodik och praktik: - Förberedelser och uppföljning av praktik. - Praktik med äldre skolbarn

UNDERVISNING
Undervisning sker i form av lektioner, exkursioner och laborationer. Projektuppgifter som redovisas muntligt och skriftligt ingår.

EXAMINATION
Examination av moment 1 sker individuellt genom skriftlig och muntlig tentamen, moment 2 examineras individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktikuppgift                                              	  4.0	Poäng
Naturen som läromedel/kursuppgift                           	  4.0	Poäng
Naturvetenskap/tentamen                                     	  2.0	Poäng

LITTERATUR
- (1982). Runt i naturen, del 1. UR. ISBN 91-26-80550-1. - (1984). Runt i naturen, del 2. UR. ISBN 91-26-81050-6. - (1995). Ekologi, kompendium i miljöskydd, del 1. KTH. ISBN 91-7170-710-7. Cornell (1979).Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-136-9. Elvers, I (1992).Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-20-04537-9. Hubendick (1990). Vi på våran jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5. Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium från institutionen. Pramling & Doverborg. Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Rönnlund, B (1987). Teori och experiment, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult. Socialstyrelsen (1988).Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Stephansson, O m.fl. Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion. En vetenskaplig rapport i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 3,5p, Fy/Ge 2p, Met 1,5p, Pr 3p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny