Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN001 Naturen som läromedel 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Didaktik
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Fp åk1 / Lp 4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-16 att gälla tills vidare.
Senast reviderad 1997-11-23.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid Barn- och ungdomspedagogisk utbildning med inriktning mot arbete som fritidspedagog.
MÅL
De studerande skall tillägna sig:
- ämneskunskaper om närsamhällets natur och miljö, klimatologi och geologi, ekologiska samband och system, vardagslivets kemi och teknik,
- förmåga att tillämpa ett arbetssätt som har den lokala naturen som utgångspunkt, samt
- god förmåga att leda, undervisa och handleda i naturen, samt förmåga att genom val av innehåll och arbetssätt verka för relevant verksamhet i naturen.
De studerande skall ha kunskaper om:
- grundläggande ekologiska samband och fenomen i naturen,
- våra basnäringar; skogsbruk och jordbruk,
- kemiska reaktioner i vardagen och naturen,
- fysik och teknik i barnens värld,
- att planera, genomföra och utvärdera en målinriktad verksamhet där den lokala naturen utgör det centrala medlet
De studerande skall bearbeta och utveckla:
- ett ekologiskt synsätt som grund för miljömedvetande
- egna attityder och värderingar för att nå fram till en positiv inställning till friskvård via vistelse i naturen.
INNEHÅLL
MOMENT 1
- Fältstudier i närnaturen där växter (vår- och försommarväxter) och djur (främst insekter och fåglar) och ekologiska samband studeras.
- Landskapet och dess utveckling samt jorden och dess atmosfär.
- Materia, elektricitet, värme, experiment och enkel teknik.
- Naturfenomen (stjärnhimlen, norrsken etc) och naturliga processer (elden).
MOMENT 2
- Lekar i naturen.
- Naturupplevelse och sinnesträning i naturen.
- Näringslivslokaliserade fältstudier med övernattning och praktiskt arbete med husdjur och/eller skogsbruk.
Fältstudierna skall ligga till grund för planering av den verksamhet som studerande skall genomföra under praktiken.
MOMENT 3, Metodik och praktik:
- Förberedelser och uppföljning av praktik.
- Praktik med äldre skolbarn
UNDERVISNING
Undervisning sker i form av lektioner, exkursioner och laborationer.
Projektuppgifter som redovisas muntligt och skriftligt ingår.
EXAMINATION
Examination av moment 1 sker individuellt genom skriftlig och muntlig tentamen, moment 2 examineras individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Praktikuppgift 4.0 Poäng
Naturen som läromedel/kursuppgift 4.0 Poäng
Naturvetenskap/tentamen 2.0 Poäng
LITTERATUR
- (1982). Runt i naturen, del 1. UR. ISBN 91-26-80550-1.
- (1984). Runt i naturen, del 2. UR. ISBN 91-26-81050-6.
- (1995). Ekologi, kompendium i miljöskydd, del 1. KTH. ISBN 91-7170-710-7.
Cornell (1979).Sharing Nature with Children. Exley Publications Ltd, UK. ISBN 1-85015-136-9.
Elvers, I (1992).Vår flora i färg. Fanerogamer. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-20-04537-9.
Hubendick (1990). Vi på våran jord. Gidlunds. ISBN 91-7843-013-5.
Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Kompendium från institutionen.
Pramling & Doverborg. Mångfaldens pedagogiska möjligheter.
Rönnlund, B (1987). Teori och experiment, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult.
Socialstyrelsen (1988).Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Stephansson, O m.fl. Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion.
En vetenskaplig rapport i samråd med examinator.
ÖVRIGT
RESURSER: Bi/Ke 3,5p, Fy/Ge 2p, Met 1,5p, Pr 3p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny