Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM329 Internationell marknadsföring CI:2 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Företagsekonomi

Nivå/Djup
C/41-60 (K Kandidat)

Program/Tidsperiod
Ek / Lp III

SPRÅK:

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD


FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B

MÅL
Kursens mål är att: á ge kunskap om den globala marknadsföringens miljö á studera de faktorer som påverkar ett företag att internationalisera sin verksamhet á lära processen för utvärdering av potentiella utländska marknader ur ett företags perspektiv á ge kunskap om hur man bygger en marknadsstrategi för utländska marknader för ett företag samt diskutera processen för genomförande av denna strategi.

INNEHÅLL
Kursen behandlar följande moment: á Miljöfaktorer i internationell marknadsföring á Internationella marknader á Marknadsbeslut i internationell marknadsföring á Planering och kontroll Kursen behandlar marknadsbedömningar före ett eventuellt inträde på en marknad innehållande bl a bedömning av marknadspotentialer och exportdiagnos. Internationalisering i olika utvecklingsstadier från första exportaffär till global verksamhet med val av alternativa försäljningsvägar innebärande olika grad av engagemang. Export av tjänster/service, systemförsäljning, miljö- och marknadskunskap, internationell marknadskommunikation, förhandlingsteknik samt interkulturell kommunikation.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, praktikfall och projektarbeten

EXAMINATION
Studenterna examineras genom skriftlig tentamen, praktikfallsredovisningar samt genom projektarbeten
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG.

MOMENT/PROV

Obligatoriska moment, tentamen                              	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Meddelas senare

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny