Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM315 Företagsekonomi CI 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Ek / Lp III
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B.
MÅL
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper om
- marknadsundersökningar samt dess praktiska användning som underlag för beslutsfattande i
näringslivet
- olika teorier och tillämpningsområden inom ämnet marknadsföring av tjänster
INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsundersökningar
har kvalitativ inriktning. I momentet ingår bl a delområdena marknadsundersökningens miljö, datainsamling, konstruktion av intervjuformulär, intervjuteknik samt
tolkning och analys av data.
Moment 2, Marknadsföring av tjänster
syftar till att belysa tjänstemarknadsföring ur olika perspektiv. Med utgångspunkt från traditionell marknadsföringsteori behandlas förhpllandet mellan extern, intern och interaktiv marknadsföring.
Sambandet mellan kundens behov, utveckling av tjänster och tjänstekvalitet är ett centralt tema i kursen.
UNDERVISNING
Föreläsningar och seminarier. Dessutom ingår obligatoriska projektarbeten och praktikfall.
EXAMINATION
Moment 1 examineras genom skriftlig tentamen samt projektarbeten/praktikfall. Vissa delar av momentet har obligatorisk närvaro.
Moment 2 examineras genom en skriftlig tentamen, på seminarier och genom projektarbeten. För godkänt på momentet krävs aktivt deltagande på seminarier samt författande och försvar av ett projektarbete.
För betyget VG på kursen som helhet krävs betyget VG på båda momenten.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Marknadsföring av tjänster 5.0 Poäng
Marknadsundersökningar 5.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1, Marknadsundersökningar:
Zikmund, W.G (1991): Exploring Marketing Research, Dryden Press
Chisnall, P.M (1991): the Essence of Marketing Research, Prentice Hall
Referenslitteratur
Lekvall, P & Wahlbin, C (1993): Information för marknadsföringsbeslut, IHM Förlag AB
Ytterligare artiklar tillkommer.
Moment 2, Marknadsföring av tjänster:
Grönroos, C (1993): Service Management - Ledning strategi och marknadsföring i servicekonkurrens, ISL Förlag
Normann, R (1992): Service Management - Ledning och strategi i tjänsteproduktionen, Liber.
Övrig litteratur kan tillkomma.
ÖVRIGT
Last modified: 97-03-05
Tillbaka till institutions meny