Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEA306 Examensarbete C-uppsats 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Sy3 / Lp II-IV
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Istvan Orci Docent

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från ht -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
50 poäng i ADB och Vetenskapsteori 5 poäng (IES 303 eller motsvarande).

MÅL
Kursens mål är att - genom ett större självständigt arbete möjliggöra en fördjupning inom något systemvetenskapligt problemområde; - ge kunskaper och färdigheter i vetenskapligt utredningsarbete samt uppsatsskrivning - träna kritisk granskning av gjorda undersökningar.

INNEHÅLL
Varje studerande skall författa en uppsats och försvara denna vid ett särskilt uppsatsseminarium, samt fungera som opponent på någon annans uppsats. Val av ämne, problemuppställning, m.m. specificeras av den studerande i en skriftlig promemoria, s.k. uppsats-pm.

UNDERVISNING
Examensarbetet utförs enskilt eller i grupp och handleds av någon särskilt utsedd handledare. Uppsatsen presenteras och diskuteras vid uppsatsseminarier. Arbetet påbörjas under läsperiod II.

EXAMINATION
Examinationen består i att skriftligt redovisa sitt examensarbete samt att muntligt presentera och försvara undersökningsresultaten. Dessutom krävs opposition på annat examensarbete samt aktivt deltagande på seminarier. Provtillfällen och betyg: På kursen ges endast betygen Underkänd eller Godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Rutiner för utförande och handledning av examensarbete vid avdelningen för Data- och Systemvetenskap, IES/DSV Högskolan i Luleå, 1995, 36 s. Referenslitteratur Backman J: Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter, Studentlitteratur 1985. Ejvegård R.: Vetenskaplig metod, Studentlitteratur, 1996, 160 s. Jensen Mogens Kjaer: Kvalitativa metoder för samhälls- och beteendevetare, Studentlitteratur, 1991, 146 s. Miles&Huberman: Qualitative Data Analysis, Sage Publications, 1994, 338 s. Mårdsjö K: Att informera om teknik, Universitetet i Linköping 1984. Svenska Språknämnden: Punkt, komma, frågetecken, Esselte Studium Arlöv, 1980. Wiedersheim P F: Att utreda och rapportera, Eriksson L T Liber förlag Stockholm 1983. Yin Robert K.: Case Study Research, Sage Publications, 1994, 171 s.

ÖVRIGT


Last modified: 97-03-05
Further information:
Tillbaka till institutions meny