Dept. of Education and Teaching Methods
PÄP616 Conversational Methods/Parental Co-operation 15.0 ECTS credits
DENNA SIDA FINNS OCKSÅ PÅ SVENSKA
General information about studying at Luleå University
TIMEPERIOD: Q3, Q4
LANGUAGE: Swedish
EXAMINER
Annika Strömqvist Univ adj
PREREQUISITES
Pedagogical Diploma or equivalent qualifications of pedagogical activity.
COURSE AIM
The aim of the course is to increase the consciousness of the significance of the communication and give knowledge to be prepared to support the pupils«social development and based on knowledge, through conversation that can lead to development.
CONTENTS
The students should have knowledge about:
-some converational theories,
-different levels of communication,
-structure and technique in a vocational conversation,
-the different between quater-conversation and conversation that can lead to development,
-conversation at crisis,
-group and group processes,
-ethics: conflicts and dealing with conflicts.
TEACHING
The course is organized as distance teaching with delayed study tempo. The teaching should give support and structure to the student«s acquisition of the course content and opportunity to skill practice.
The participation of the course is obligatory. Sound and video recording will be used. The course is characterized of a problem-directed way of working. Analysis of a conversation that can lead to development, recorded by the student, is part of the specialized assignment.
EXAMINATION
Examination is written or oral. Active participation of the different practices as well as passed result of the theoretical part of the course and conversational analysis are required to obtain the grade pass.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass.
ITEMS AND CREDITS
Conversation and Co-operation 15.0 ECTS
COURSE LITERATURE
Ahrenfelt, B & Berner, R (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: Almqvist & Wiksell.
Bengtsson & Svensson (1992). Ansvar och sekretess inom skola och barnomsorg. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Granˇr, R. (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Hedin, C (1993). Etikens grunder. HLS Förlag. (60s.)
Lindh, G., & Lisper, H-O. (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1990). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur.
En av följande böcker:
Engqvist, A (1985). Om konsten att samtala. Kristianstad: Rabˇn & Sjögren.
Lund, K., & Nilsson, N-E. (1992). Mer än en kvart om året. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Sellerfors, E. (1990). Föräldrasamtal. Samtalsmetodik med exempel från barnomsorgen. Lund: Studentlitteratur.
Skolledarhögskolans (Örebro) skriftserie nr 3, november 1992.
Sundberg, L (1994). Samtal i skolan. En bok om samtalsarbete för personal i skolan. Falköping: Ekelunds Förlag AB
Dessutom tillkommer ca 200 sidor med anknytning till kursinnehållet i samråd med kursledaren. Stencilmaterial.
REFERENSLITTERATUR
Ellmin, R. (1985). Att hantera konflikter i skolan. Lund: Utbildningsförlaget.
Engqvist, A. (1990). Utvecklingssamtal som förändringsinstrument. Teoretisk och empirisk analys. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Ferm, C. (1993). Demokrati i praktiken. Runa förlag.
Granˇr, R. (1991). Arbetsgruppen, den professionella gruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Green, J. Etik i det pedagogiska vardagsarbetet. Malmö: Liber.
Handal, G., & Lauvås, P. (1992). En strategi för handledning - på egna villkor. Lund: Studentlitteratur.
Holm, U. (1987). Empati. Lund: Natur och Kultur.
Lagerheim, B. (1988). Att utvecklas med handikapp. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (1988). Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Revans, R.W. ABC om Action Learning. Lund: Studentlitteratur.
Rogers, C.R. (1976). Om att själv få styra sitt sökande efter kunskap. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Salomon, B. (1978). Sam-tal. Liten handbok. Stockholm: Esselte Studium.
Strömqvist, S., & Strömqvist, G. (1989). Samtal som arbetsform. Lund: Studentlitteratur.
Svenska kommunförbundet. (1992). Sekretess i skola och barnomsorg.
Ylander. (1987). Makt och rädsla. Lund: Natur och Kultur.
REMARKS
Last modified 97-03-05
Further information:
Back to departement menu