Dept. of Education and Teaching Methods

PÄP001 Development and Learning 15.0 ECTS credits

DENNA SIDA FINNS OCKSÅ PÅ SVENSKA

General information about studying at Luleå University

TIMEPERIOD: Q3, Q4

LANGUAGE: Swedish

EXAMINER
Allan Nordlund Univ adj

PREREQUISITES
The general and course admission requirement for studies at the study programme for pre-school teacher, recreation instructor and compulsory school teacher.

COURSE AIM
Students should have knowledge about: -in-depth theory about children«s and young peoples« development and learning, -significance of games for children«s and young peoples« development and learning, -acquisition of reading skills, writing skills and mathematics skills, theories in and methods for preparatory, basic and intermediate achivements, -number concept, number writing, the four rules of arithmetic and basic geometry, -different views of knowledge and learning, alternative teaching methods, The students should be able to apply: -a way of working that satisfies children«s and young people«s needs of comletenaee and continuity, -a way of working that stimulates children«s and young peoples« development.

CONTENTS
The course deals with theories of children«s and young peoples« development and learning. The students should be able to work on attidudes and values about how children«s and young peoples« development and learning happen.

TEACHING
ITEM 1 Students from the the study programme for pre-school teacher, recreation instructor and compulsory school teacher form joint classes. ITEM 2 Orientation towards methodology/teaching practice within respectively activity area.

EXAMINATION
The students will be graded on course assignments, practice assignments, literature seminars and course literature.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass.

ITEMS AND CREDITS
F, Fp: Methods/Practice, Gr: Methods/Math/Practice          	7.5 ECTS
Teaching Methods, Mathematics                               	7.5 ECTS


COURSE LITERATURE
* Metodik- Pedagogik (samläsning) Doverborg, E., Österberg., & Pramling, I. (1991). Att förstå barns tankar Ñ metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell. Eriksen Hagtvet, B. (1990). Skriftspråksutveckling genom lek. Stockholm: Natur och kultur. Jerlang, E. (red.) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Larson, L., NauclŽr, K., & Rudberg, L. (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. LindŽn, N (1993). Stöd för barns inlärning. Runa. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. (särtryck). Diverse artiklar som utlånas av institutionen. * Matematik Dunkels, A., & Jakobsson-Åhl, G. (1992). Geobrädet i grundskolan 1. Malmö: Gleerups. (utlånas av inst.) Johnsen H¿ines, M. (1990). Matematik som språk. Verksamhetsteoretiska perspektiv. Stockholm Utbildningsförlaget. Diverse aktuella artiklar. * Metodik för Gr Dahlgren, H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Solna: Ekelunds förlag. Rosenberg, M. (1989). Undervisningen i samförstånd. Utbildningsförlaget. * Metodik för F Ekström, S., & Godhee, C. (1987). Språk. Stockholm: Socialstyrelsen. Olofsson, B. (1987). Lek för livet. Stockholm HLS. Rubinstein, R. L. (1986). Observera mera. Studentlitteratur. Socialstyrelsen. (1987).Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna råd från Socialstyrelsen, 1987:3. Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur. * Metodik för Fp Knutsdotter-Olofsson, B. (1992). I lekens värld. Almqvist & Wiksell. Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna råd från socialstyrelsen, 1988:7. REFERENSLITTERATUR -. (1991). 6-åringen. Fortbildningsförlaget. -. (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Utbildningsradion. Dahlgren, G. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. Diderichsen, A m fl. (1992). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur. Dworetzky, J. P. (1993).Introduction to Child Development. Fifth Edition. New York, West Publishing Company. Elkind, D. (1985).Barn och unga i Piagets psykologi. Natur och Kultur. Hansson, L. (1993). Montessori och barns arbete. Liber Utbildning. Imsen, G. (1992). Elevens värld. Introduktion i pedagogisk psykologi. Studentlitteratur . Jerlang, E (red). (1991).Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Jerlang, E. (1992). Barnets utveckling Ñ en helhet. Stockholm: Runa. LindŽn, N. (1993). Stöd för barns inlärning. Stockholm: Runa förlag. Lindö, R. (1986). Sagoskolan. Liber. Marton & Dahlgren. (1977). Inlärning och omvärldsuppfattning. Almqvist & Wiksell . Marton, F. (1986). Hur vi lär. Raben & Sjögren. Olofsson, B. & Knutsdotter. (1992). I lekens värld. Almqvist & Wiksell. Olofsson, B. K. (1987). Lek för livet. Stockholm: HLS förlag. Piaget, J. (1976). Barnets själsliga utveckling. Liber läromedel. Rödstam, M. (1991). Barns utveckling 7-12 år. Almqvist & Wiksell. Urval ur Rönnlund, B. (1989). Matematik. Luleå, Norrlands Skolkonsult. Tamm, M. (1979). Barnets tankevärld. Esselte. Tough, J. (1976). Att samtala med barn. Raben & Sjögren. Viklund, M. (1979). UtvecklingÑfostranÑpedagogik. Stockholm: Natur och kultur . Vygotskij, L. S. (1991). Psykologi och dialektik. Nordstedt. Wallström, B. (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur. Wood, D. (1992). Hur barn tänker och lär. Studentlitteratur.

REMARKS

Last modified 97-03-05
Further information:
Back to departement menu