Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM607 Företagsekonomi A II 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
/ Lp III-IV
/
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi AI, 10p
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
- ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning
- kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet
- kunna upprätta företagets budget avseende resultat, kapitalbehov etc.
- ha kunskap i grundläggande marknadsföring
INNEHÅLL
Moment 1, Ekonomistyrning II, 5 poäng
Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisningen behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring resultatmätning.
Moment 2, Marknadsföring, 5 poäng
I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. En introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster kommer också att ges.
UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i ¬Regler för tentamen¬. Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd och för väl godkänt på hela AII-kursen krävs betyget väl godkänd på båda tentamina samt godkänt praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Marknadsföring, obl uppg 1.0 Poäng
Marknadsföring, tentamen 4.0 Poäng
Ekonomistyrning II, obl uppg 1.0 Poäng
Ekonomistyrning II, tentamen 4.0 Poäng
LITTERATUR
Moment 1
Drury (1996): Management and Cost Accounting, Chapman & Hall, 4th edition
IES-komp: Övningskompendium
Ytterligare litteratur kan tillkomma
Moment 2
Jobber, D (1995): Principles and Practice of Marketing, McGraw-Hill.
ÖVRIGT
Last modified: 97-09-25
Tillbaka till institutions meny