Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEK310 Statistik AII 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Kerstin Vännman Docent
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1997-02-15 att gälla från höstterminen 1997.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Statistik AI, IEK309.
Rekommenderat förkunskapskrav: Grundläggande matematik, IEK301.
MÅL
Vid kursens slut ska den studerande
¥ kunna analysera linjära och multipla regressionsmodeller och göra val av lämplig regressionsmodell;
¥ kunna analysera olika typer av tidsserier;
¥ kunna redovisa fördjupade kunskaper inom urvalsmetodik med avseende på urval ur ändliga populationer;
¥ kunna redovisa och tillämpa fördjupade kunskaper vid analys av datamaterial från bl a enkätundersökningar;
¥ kunna använda statistisk programvara på dator i samband med bearbetning och utvärdering av datamaterial;
¥ ha visat förmåga att, i både muntlig och skriftlig form, kunna redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar.
INNEHÅLL
Kursen behandlar två väsentliga moment inom ekonomens och samhällsplanerarens arbetsfält, prognosmetodik och metoder för enkätundersökningar. För att kunna göra prognoser behöver man kunna använda statistiska resonemang för att bedöma prognosens osäkerhet. I det första momentet behandlas därför olika prognosmodeller, både tidsseriemodeller och kausala modeller. Inom tidsserieanalysen studeras t ex begreppen trend, konjunktur och säsong. Genom att studera samband mellan olika variabler kan man bygga upp kausala modeller som sedan studeras med hjälp av regressionsanalys. Som beslutsunderlag används ofta enkätundersökningar baserade på slumpmässiga urval. I det andra momentet görs en fördjupning av teorin för olika urvalsformer för slumpmässiga urval. Vidare behandlas några olika användbara statistiska metoder för analys av enkäter, t ex faktoranalys. Inom båda momenten ingår en större tillämpningsuppgift samt några mindre tillämpningsuppgifter. Datorn används som naturligt hjälpmedel genom hela kursen. Genom hela kursen övas att, i både muntlig och skriftlig form, redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar.
Moment 1, Regressions- och tidsserieanalys (5 poäng)
Här studeras enkel- och multipel regressionsanalys innehållande bl a statistisk inferens, modelldiagnostik, transformationer, stegvis regression och val av modell. Inom tidsserieanalysen behandlas tidsförskjutna variabler, autoregression, exponentiella utjämningsmetoder och analysmetoder för tidsserier med säsongvariation.
Moment 2, Urvalsmetodik och analys av enkäter (5 poäng)
Under detta moment fördjupas teorin från kursen AI vad gäller undersökningsplanering och urvalsformer, bl a studeras obundet slumpmässigt urval, sannolikhetsurval, stratifierat urval, systematiskt urval och klusterurval och olika skattningsmetoder i samband med dessa urval. Vidare studeras strategier för modellbyggnad och modellanalys vid enkätundersökningar. Metoder för analys av enkäter tas upp, bl a sambandsanalys, standardvägning, faktoranalys och diskriminanantanalys. Även några olika icke-parametriska metoder som t ex Wilcoxontest och Mann-Whitneytest behandlas.
UNDERVISNING
Undervisningen består av en blandning av föreläsningar, lektioner, seminarier, datorövningar och handledning. I kursen ingår ett antal obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt eller muntligt. Tillämpningsuppgifterna görs dels individuellt och dels i grupp. Undervisningen fördelas ungefär jämnt över de två momenten.
EXAMINATION
Skriftlig tentamen på vardera momentet vid kursens slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen godkänt på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar. Uppdelat på poäng gäller för
Moment 1
Godkända tillämpningsuppgifter samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 1 p
Godkänd tentamen, 4 p
Totalt, 5 p
Moment 2
Godkända tillämpningsuppgifter samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 1 p
Godkänd tentamen, 4 p
Totalt, 5 p
Hela kursen
Godkända tillämpningsuppgifter samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 2 p
Godkänd tentamen, 8 p
Totalt, 10 p
För moment 1 resp moment 2 ges enbart betyget Godkänd eller Underkänd. För hela kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Slutbetyget på kursen påverkas av resultaten på de båda tentamina och av hur tillämpningsuppgifterna genomförs och presenteras.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Laboration 2 1.0 Poäng
Laboration 1 1.0 Poäng
Tentamen 2 4.0 Poäng
Tentamen 1 4.0 Poäng
LITTERATUR
Blomqvist L, Klefsjö B & Söderström U (1986). Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö, ca 150 sidor.
Cryer J & Miller, R (1994). Statistics for Business: Data Analysis and Modelling, 2nd Ed, Wadworth Publishing Company, ca 500 sidor.
Munck, I & Lindberg, A (1993). Att hitta samband och förklaringar i enkätsvar, SCB Förlag.
Scheaffer, R, Mendenhall, W & Ott, L (1990). Elementary Survey Sampling, Fourth Edition, PWS KENT Publishing Company.
Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik och statistik.
Referenslitteratu
Andersson, G, Jorner, U & Ågren, A (1994). Regressions- och tidsserieanalys med och utan datorstöd, Studentlitteratur.
ÖVRIGT
I kursen ingår grupparbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att detta skall fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela kursen. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.
Last modified: 97-09-25
Further information: Ingrid Andersson
Tillbaka till institutions meny