Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP013 Introduktion 3.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Pedagogisk / HT-96
Påbyggnads- /
utbildning B/C /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Henning Johansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-11-11 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För inträde till påbyggnadsutbildningen krävs högskoleexamen och/med minst 20 poäng i pedagogik.

MÅL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin spänner över mycket vida tillämpningsområden. Kursen "Introduktion" syftar till att ge inblick i vad pedagogiken är som vetenskap och hur den gestaltas i pedagogisk praktik. Kursen avser vidare att belysa hur påbyggnadsutbildningens tre olika kunskapsområden binds samman av sådant som är utmärkande för det pedagogiska problemområdet.

INNEHÅLL
Utbildningen har fokuserats mot tre kunskapsområden: interkulturell pedagogik, pedagogiskt ledarskap och pedagogik för skapande verksamhet. Kurserna introduktion (3 poäng), teoretisk fördjupning ( 5 poäng ) och forskningsprocessen (15 poäng) läses gemensamt. Empiriska tillämpningar omfattande 7 poäng avser det valda kunskapsområdet. Påbyggnadsutbildningen avslutas med ett examensarbete på 10 poäng Introduktion, 3p Teoretisk fördjupning, 5p Forskningsprocessen, 15p Empiriska tillämpningar, 7p Examensarbete, 10p Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Detta förutsätter aktivt deltagande i undervisningen. Undervisningen har vanligen formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Introduktion/tentamen                                       	  3.0	Poäng

LITTERATUR
Johansson, H. Elevernas eller skolans kultur och samhälle? Sammanfattning av ett projekt i norra Norrbotten. Umeå: Umeå universitet, Pedagogiska institutionen (1985). Johansson, H., Pekkari, K., & Wande, E. (Red.) GRÄNS vad är det? RAJA Mikä se (o)on? RçDDJI Mii dat lea? (Årsböcker och rapporter. Vuosikirjoja ja raporttia. Year-books and reports. 1-1991. Academia Tornedaliensis - Meän Akateemi.).(1991). Luleå. Jönsson, I., Trondman, M., Arnman, G., Palme, M. Skola, fritid, framtid. Studentlitteratur (1993). Lund. Selander, S. Kunskapens villkor. Studentlitteratur (1986). Lund. Selander, S. Forskning om utbildning. Brutus Östlings Bokförlag (1992). Symposium. Skolverket. Bildning och kunskap. Särtryck ur SOU 1992:94. Liber Distibution. Stockholm.

ÖVRIGT
Examination kan fullgöras inom ett år efter kursplaneförändring. Efter avklarad påbyggnadsutbildning erhålles ett utbildningsbevis. Då detta i vissa sammanhang behöver kompletteras med ytterligare information bör denna kursplan sparas.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny