Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM316 Företagsekonomi DI 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Ek / Lp III

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi C.

MÅL
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper om - marknadsundersökningar samt dess praktiska användning som underlag för beslutsfattande i näringslivet - olika teorier och tillämpningsområden inom ämnet marknadsföring av tjänster.

INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsundersökningar har kvalitativ inriktning. I momentet ingår bl a delområdena marknadsundersökningens miljö, datainsamling, konstruktion av intervjuformulär, intervjuteknik samt tolkning och analys av data. Moment 2, Marknadsföring av tjänster syftar till att belysa tjänstemarknadsföring ur olika perspektiv. Med utgångspunkt från traditionell marknadsföringsteori behandlas förhpllandet mellan extern, intern och interaktiv marknadsföring. Sambandet mellan kundens behov, utveckling av tjänster och tjänstekvalitet är ett centralt tema i kursen.

UNDERVISNING
Föreläsningar och seminarier. Dessutom ingår obligatoriska projektarbeten och praktikfall.

EXAMINATION
Moment 1 examineras genom skriftlig tentamen samt projektarbeten/praktikfall. Vissa delar av momentet har obligatorisk närvaro. Moment 2 examineras genom en skriftlig tentamen, på seminarier och genom projektarbeten. För godkänt på momentet krävs aktivt deltagande på seminarier samt författande och försvar av ett projektarbete. För betyget VG på kursen som helhet krävs betyget VG på båda momenten.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Marknadsföring av tjänster                                  	  5.0	Poäng
Marknadsundersökningar                                      	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1, Marknadsundersökningar: Zikmund, W.G (1991): Exploring Marketing Research, Dryden Press Chisnall, P.M (1991): the Essence of Marketing Research, Prentice Hall Referenslitteratur Lekvall, P & Wahlbin, C (1993): Information för marknadsföringsbeslut, IHM Förlag AB Ytterligare artiklar tillkommer. Moment 2, Marknadsföring av tjänster: Grönroos, C (1993): Service Management - Ledning strategi och marknadsföring i servicekonkurrens, ISL Förlag Normann, R (1992): Service Management - Ledning och strategi i tjänsteproduktionen, Liber. Övrig litteratur kan tillkomma.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny