Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM312 Marknadsundersökningar 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Ek / LpIII
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 960531 att gälla från höstterminen -96.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B
MÅL
Kursens mål är att
- ge goda teoretiska kunskaper avseende marknadsundersökningar och samtidigt lära ut dess praktiska
användning som underlag för beslutsfattande i näringslivet.
INNEHÅLL
Kursen är inriktad mot på kvalitativa marknadsundersökningar. I kursen ingår bl a följande delområden:
- marknadsundersökningens miljö
- datainsamling
- konstruktion av intervjuformulär
- intervjuteknik
- databehandling
UNDERVISNING
Lektioner, praktikfall/grupparbeten, case studies.
Undervisningen ges på engelska.
EXAMINATION
Sker genom praktikfall/grupparbeten, case studies och tentamen. Obligatorisk närvaro under kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Marknadsundersökningar 5.0 Poäng
LITTERATUR
Zikmund W G (1991): Exploring Marketing Research. The Dryden Press
Chisnall P M(1991):The Essence of Marketing Research, Prentice Hall
Referenslitteratur
Lekvall P & Wahlbin C(1993): Information för marknadsföringsbeslut, IHM Förlag AB
Ytterligare artiklar tillkommer.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny