"Rapportskrivning" | Innehållsförteckning | Luleå tekniska universitet | Luleå universitetsbibliotek


Ekvationer är också till för att läsas

I rapporter med naturvetenskapligt eller tekniskt innehåll förekommer ofta ekvationer i texten. Ekvationerna har stor betydelse för rapporten och är ett ytterst kompakt sätt att uttrycka ett komplicerat samband mellan olika variabler.
Newtons andra lag,

kan skrivas på en rad med sex tecken. Om samma samband i stället skulle beskrivas med ord skulle det behövas många fler tecken: vektorsumman av alla krafter som verkar på en kropp är lika med produkten av kroppens massa och dess acceleration. För att läsaren skall kunna använda den skrivna meningen måste den tolkas, med risk för felaktigheter, och göras om till en ekvation. Eftersom formler bara är ett kompakt sätt att skriva komplicerade samband så skall också formler behandlas som vanlig text och därmed också blandas med den övriga texten så att läsaren upplever ekvationerna som en naturlig del.

För att underlätta för läsaren att förstå texten kan författaren hålla sig till några enkla regler (Mermin (1989):

Regel 1 Numrera alla ekvationer.

Författaren tycker kanske att endast de viktigaste ekvationerna behöver numreras. Det är ju ändå bara de ekvationerna som du refererar till i din text. Problemet är att en annan läsare, till exempel den som rättar din rapport, kanske tycker att någon av de ekvationer som inte är numrerade är intressant och på något sätt vill referera till just den ekvationen. Då måste referensen bli något i stil med "den tredje onumrerade ekvationen i andra stycket på sidan 3256" eller "ekvationen efter (3.21)".
Undantaget är korta samband som kan anses vara allmänt kända av de ingenjörer och vetenskapsmän som arbetar med ämnet.
Med korta samband menas att de är tillräckligt små för att skrivas in i en mening.

Ekvation (1.2) har härletts i rapporten, och numreras därför, medan anses vara så pass allmänt känd att den inte behöver ges ett nummer.

Regel 2: Var snäll mot läsaren.

När du refererar till en ekvation i texten så ange inte bara ekvationsnumret utan ge läsaren ett eller ett par ord om vad ekvationen beskriver.

- Dåligt exempel: Ekvationerna (5) och (24) sätts in i ekvation (41).

- Bättre exempel: Jämviktsekvationen i y-led (5) tillsammans med sambandet för friktionskraften (24) stoppas in i rörelseekvationen i x-led (41).

Det är helt säkert så att det blir mer att skriva om man skall vara snäll mot läsaren. Å andra sidan slipper läsaren bläddra fram och tillbaka (under tilltagande irritation) för att förstå vad du menar.

Regel 3: Ekvationer är text.

Ekvationer är bara ett annat sätt att skriva komplicerade samband och skall sålunda behandlas som vanlig text. Detta betyder att ekvationer skall skrivas med komman, semikolon och punkt, precis som vanlig text. Vi tar ett exempel:

Ekvationen har kommaterats och avslutats med punkt som om den skulle vara text.


Föregående sida Nästa sida