Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HVP009 Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård B, 11-15 poäng 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec / Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Gudrun Holmqvist Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01 01 19
reviderad 2001 05 11

FÖRKUNSKAPSKRAV
Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård, 6-10 poäng, godkänd kurs

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten genom samverkan med individen, dennes närstående och tvärprofessionella yrkesgrupper har förvärvat fördjupad kunskap i att hos de individer som är i behov av hjälp och stöd identifiera resurser och vårdbehov samt att under handledning planera, genomföra och utvärdera psykiatrisk omvårdnad. Studenten skall vid planering och genomförande av psykiatrisk omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder integrera kunskaper om den specifika individens resurser, problem och behov med ett utvecklingspsykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv samt belysa planering och genomförande ur ett organisationsperspektiv. Aktuella lagar, författningar, organisation och ledarskap ingår som en viktig del i kursen.

INNEHÅLL
Psykiatrisk omvårdnad
Psykiska störningar
Psykiatriska behandlingsmetoder
Medicinskt indicerade åtgärder
Lagar och författningar
Organisation och ledarskap
Handledning
Samverkan med övriga yrkesgrupper
Fältstudier


UNDERVISNING
Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning. Fältstudier genomförs inom närliggande verksamhetsområden.

EXAMINATION
Examination av de i kursen ingående ämnena, medicinsk vetenskap, beteendevetenskap och omvårdnad, sker skriftligt och muntligt. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Klinisk utbildning 5.0poäng

LITTERATUR
*Bowlby, J. (1994). En trygg bas. Stockholm: Natur och kultur.
*Carlberg, G. (1995). Dynamisk utvecklingspsykologi, (3:e upplagan.). Stockholm : Natur och kultur.
*Cullberg, J. (2000). Psykoser. Stockholm: Natur och kultur
*Författningshandbok. (2001). För personal inom hälso- och sjukvård. Sammanställd av Kay Wilow. Stockholm : Liber.
*Gillberg, C., Hellgren, L., Arngrimsson, B. (2000) Barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm : Liber.
*Hallberg, I.R (1997). Omvårdnad och arbetsterapi i den psykiatriska vården. Socialstyrelsen. Psykiatri uppföljningen 1997:6. Stockholm : KopieCenter.
*Havnesköld, L. (1992). Daniel Sterns teorier om självutveckling. Stockholm : Liber
*Kihlgren, M.. (red.), Johansson, G., Engström, B., Ekman, S-L. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund : Studentlitteratur.
Michélsen, H., Löfvander, I. Eliasson, G. Schulman, A. (1999) Arbetsrelaterad psykisk ohälsa bland personal inom sjukvården 1999:6. Rapport från yrkesmedicinska enheten Norrbacka Stockholm.
*Ottosson, J-O. (2000). Psykiatri. Stockholm: Liber.
Sjöström, S. (red ) (1998) Nya kulturer i psykiatrin. Lund : Studentlitteratur

*Litteratur som använts i tidigare kurser.
Dessutom tillkommer litteratur inom det område där den kliniska utbildningen genomförs, denna litteratur beslutas i samråd med universitetets handledare.

Senast reviderad litteratur: 2001-08-01

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17