|
|
|
|
HVP008 Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård B, 6-10 poäng 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec / Lp4 SPRÅK: EXAMINATOR Gudrun Holmqvist Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01 01 19 reviderad 2001 05 11 FÖRKUNSKAPSKRAV Yrkesspecifik omvårdnad B, 5 poäng, godkänd kurs Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård B,1-5 poäng, godkänd kurs SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat fördjupad kunskap om individen som är i behov av hjälp och stöd och dennes närstående genom att samverka med individen, dennes närstående och personal. Vid planering och genomförande av psykiatrisk omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder skall studenten integrera kunskaper om den specifika individens resurser, problem och behov med ett utvecklingspsykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv. Planering och genomförande skall belysas ur ett organisationsperspektiv. Aktuella lagar, författningar, organisation och ledarskap ingår som en viktig del i kursen. INNEHÅLL Psykiatrisk omvårdnad Psykiska störningar Psykiatriska behandlingsmetoder Medicinskt indicerade åtgärder Lagar och författningar Organisation och ledarskap Handledning Samverkan med övriga yrkesgrupper Fältstudier UNDERVISNING Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning. Fältstudier genomförs inom närliggande verksamhetsområden. EXAMINATION Examination av de i kursen ingående ämnena, medicinsk vetenskap, beteendevetenskap och omvårdnad, sker skriftligt och muntligt. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är godkända. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Klinisk utbildning | 5.0poäng |
LITTERATUR *Bowlby, J. (1994). En trygg bas. Stockholm: Natur och kultur. *Carlberg, G. (1995). Dynamisk utvecklingspsykologi, (3:e upplagan.). Stockholm : Natur och kultur. *Cullberg, J. (2000). Psykoser. Stockholm: Natur och kultur *Författningshandbok. (2001). För personal inom hälso- och sjukvård. Sammanställd av Kay Wilow. Stockholm : Liber. *Gillberg, C., Hellgren, L., Arngrimsson, B. (2000) Barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm : Liber. *Hallberg, I.R (1997). Omvårdnad och arbetsterapi i den psykiatriska vården. Socialstyrelsen. Psykiatri uppföljningen 1997:6. Stockholm : KopieCenter. *Havnesköld, L. (1992). Daniel Sterns teorier om självutveckling. Stockholm : Liber Härenstam, A., Johansson, K., Wiklund, P., Ahlberg-Hultén, G., Westberg,H. (1996). Lust att vårda eller vårdförlust ? En studie av vårdarbete ur ett internt och externt perspektiv 1996 :9. Rapport från Yrkesmedicinska enheten Karolinska sjukhuset Stockholm. Kihlgren, M.. (red.), Johansson, G., Engström, B., Ekman, S-L. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund : Studentlitteratur. *Ottosson, J-O. (2000). Psykiatri. Stockholm: Liber. *Litteratur som använts i tidigare kurser.
Dessutom tillkommer litteratur inom det område där den kliniska utbildningen genomförs, denna litteratur beslutas i samråd med universitetets handledare.
Senast reviderad litteratur:
2001-08-01
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |