Institutionen för hälsovetenskap

reviderad 2001 05 11

Yrkesspecifik omvårdnad B, 5 poäng, godkänd kurs
Klinisk utbildning inom psykiatrisk vård B,1-5 poäng, godkänd kurs

Kursens mål är att studenten har förvärvat fördjupad kunskap om individen som är i behov av hjälp och stöd och dennes närstående genom att samverka med individen, dennes närstående och personal. Vid planering och genomförande av psykiatrisk omvårdnad och medicinskt indicerade åtgärder skall studenten integrera kunskaper om den specifika individens resurser, problem och behov med ett utvecklingspsykologiskt, socialt och kulturellt perspektiv. Planering och genomförande skall belysas ur ett organisationsperspektiv. Aktuella lagar, författningar, organisation och ledarskap ingår som en viktig del i kursen.

Psykiatrisk omvårdnad
Psykiska störningar
Psykiatriska behandlingsmetoder
Medicinskt indicerade åtgärder
Lagar och författningar
Organisation och ledarskap
Handledning
Samverkan med övriga yrkesgrupper
Fältstudier

Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning. Fältstudier genomförs inom närliggande verksamhetsområden.

Examination av de i kursen ingående ämnena, medicinsk vetenskap, beteendevetenskap och omvårdnad, sker skriftligt och muntligt. Studenten blir godkänd på kursen när samtliga uppgifter är godkända.

Klinisk utbildning 5.0poäng

*Bowlby, J. (1994). En trygg bas. Stockholm: Natur och kultur.
*Carlberg, G. (1995). Dynamisk utvecklingspsykologi, (3:e upplagan.). Stockholm : Natur och kultur.
*Cullberg, J. (2000). Psykoser. Stockholm: Natur och kultur
*Författningshandbok. (2001). För personal inom hälso- och sjukvård. Sammanställd av Kay Wilow. Stockholm : Liber.
*Gillberg, C., Hellgren, L., Arngrimsson, B. (2000) Barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm : Liber.
*Hallberg, I.R (1997). Omvårdnad och arbetsterapi i den psykiatriska vården. Socialstyrelsen. Psykiatri uppföljningen 1997:6. Stockholm : KopieCenter.
*Havnesköld, L. (1992). Daniel Sterns teorier om självutveckling. Stockholm : Liber
Härenstam, A., Johansson, K., Wiklund, P., Ahlberg-Hultén, G., Westberg,H. (1996). Lust att vårda eller vårdförlust ? En studie av vårdarbete ur ett internt och externt perspektiv 1996 :9. Rapport från Yrkesmedicinska enheten Karolinska sjukhuset Stockholm.
Kihlgren, M.. (red.), Johansson, G., Engström, B., Ekman, S-L. (2000). Sjuksköterskan, ledande och ledare inom omvårdnad. Lund : Studentlitteratur.
*Ottosson, J-O. (2000). Psykiatri. Stockholm: Liber.
*Litteratur som använts i tidigare kurser.

Dessutom tillkommer litteratur inom det område där den kliniska utbildningen genomförs, denna litteratur beslutas i samråd med universitetets handledare.

Senast reviderad litteratur: 2001-08-01

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/