|
|
|
|
HVI014 Klinisk utbildning inom intensivvård BII 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec / T2 Lp2,4 SPRÅK: EXAMINATOR Monika Björk Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-12-14 FÖRKUNSKAPSKRAV Omvårdnad B 21-30p, godkänd Omvårdnad inom akutsjukvård B 31-35p. eller Yrkesspecifik omvårdnad B 5,. genomgången kurs Medicinsk vetenskap B I, 5p, godkänd kurs Medicinsk vetenskap B II, 5p, genomgången kurs Klinisk utbildning inom intensivvård B I, 5p, godkänd kurs SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i att kunna identifiera och analysera enskilda patienters behov av vård och omvårdnad i akuta situationer samt närståendes behov av hjälp och stöd för att kunna planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder inom intensivvårds-sjuksköterskans område. Målet är också att studenten har utvecklat sin praktiska kunskap i användning av medicinteknisk apparatur. INNEHÅLL Efter grundkurs B:1, fortsättning B:II; Kliniska studier inom intensivvård Metoder för att identifiera patienters och närståendes behov av vård och omvårdnad Omvårdnadsinterventioner inom intensivvård Medicinskt indicerade åtgärder inom intensivvård Medicinteknisk apparatur Reflektion över valda omvårdnadsinterventioner Patofysiologi vid tillstånd som kräver intensivvård Aktuella lagar och författningar
| |
LITTERATUR *Cedric cd-rom. Medicinteknisk säkerhet. Del 1 och 2. *Dybvik, K. (1997). Respiratorbehandling. Svensk utgåva. Stockholm: Universitetsförlaget. * Hudak, C. & Gallo, B. (1994). Critical Care Nursing. A holistic approach. (6:e uppl.) Philadelphia: J.B. Lippincott Company. * Jakobsson, B. (1992). Teknik i praktisk sjukvård. Lund: Studentlitteratur. *Moesmand, A. M. & Kjöllesdal, A. (1998). Å vaere akutt kritisk syk. Oslo: Universitetsförlaget. * Rawal N. (1999) Postoperativ smärta. Behandling, kvalitetssäkring och organisation. Lund: Studentlitteratur. * Renck, H. (1998). Svikt av vitala funktioner. (3:e upplagan). Torekov: Aniva förlag. *Segesten, K. (1997). The dream team. SOS-rapport 1997:1. *Sundeen, S., Stuart, G., Rankin, E., Cohen, S. (1998). Nurse-client interaction. Implementing the nursing process. USA: Mosby-year book. * Wilow, K. (1999). Författningshandbok. Uppsala: Liber AB. Aktuella vetenskapliga artiklar som är relevanta för det egna arbetet väljer studenten själv.
Dessutom tillkommer litteratur som studenten själv söker och väljer utifrån specifika behov.
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses genomförd examination. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |