|
|
|
|
HVH007 Klinisk utbildning inom ambulans III 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: EXAMINATOR Eija Jumisko Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av ämnesansvarig vid Institutionen för hälsovetenskap 011205 FÖRKUNSKAPSKRAV Yrkesspecifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 5 p. Godkänd Klinisk utbildning inom ambulanssjukvård 1-10 p. Godkända kurser Medicinsk vetenskap B I 5 p. Godkänd Medicinsk vetenskap B II 5 p. Godkänd SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap för att självständigt under handledning kunna identifiera och analysera patientens och närståendes behov av omvårdnad samt självständigt under handledning kunna planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder för patienter och närstående i olika åldrar och i varierande förhållanden. Målet är också att studenten tränar och kan utöva arbetsledning samt har förvärvat kunskaper i att planera, uppfölja och utveckla verksamheten inom ambulanssjukvård. Vidare skall studenten ha förvärvat kunskaper inom närliggande specialitet. INNEHÅLL Metoder för att identifiera patientens och närståendes behov av omvårdnad Omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder Medicinteknisk apparatur och kommunikationsutrustning Ledarskap och organisation inom ambulanssjukvård inklusive samarbete med annan vårdpersonal och samhällets institutioner Kvalitetsutveckling inom ambulanssjukvård Fältstudier inom närliggande specialitet (anestesisjukvård/intensivvård/förlossningsvård) Aktuella lagar och författningar UNDERVISNING Undervisningen består av kliniska studier under yrkeshandledning. All klinisk utbildning är obligatorisk. EXAMINATION Kursen examineras i följande delar: 1. En individuell muntlig praktisk tentamen som utgår från olika patientfall i varierande miljöer. Studenten skall kunna identifiera och analysera patientens och närståendes behov av omvårdnad samt kunna vidta åtgärder utifrån sin bedömning. Vidare krävs att studenten kan fungera i arbetsledning samt använder vald utrustning på ett säkert sätt. 2. En skriftlig och muntlig presentation av ett valt problemområde inom ambulanssjukvård. Presentationen skall innehålla motivering av det valda området samt förslag på åtgärder för att kunna utveckla verksamheten samt analys av förutsättningar och hinder vid utvecklingsarbete. 3. En bedömning av yrkeskompetens innebär att studenten reflekterar över sina studieresultat och sin utveckling inom specialitet. 4. Fältstudier inom närliggande specialitet examineras i form av en fältstudierapport där studenten beskriver och analyserar omvårdnad av en patient och dennes närstående med hänvisning till litteraturen.
Kursen är godkänd när alla delar av examinationen är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G | |
LITTERATUR *Caroline, N. L. (1995). Emergency care in the streets (5:th ed). USA: Little, Brown and Company. *Cedric Cd-rom. Medicinteknisk säkerhet. Del 1 och 2. *Jakobsson, B. (1992). Teknik i praktisk sjukvård. Lund: Studentlitteratur. *Moesmand, A., Kjollesdal, A. (1998). Å vaere akutt kritisk syk. Oslo: Universitetsforlaget. *Wilow, K. (Red.). (2001). Författningshandbok. Uppsala: Liber AB.
Dessutom tillkommer artiklar samt litteratur som studenten själv söker och väljer.
|
ÖVRIGT Med genomgången kurs avses genomförd examination och obligatoriska moment. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |