Institutionen för hälsovetenskap

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-12-01
reviderad 2001 06 18

Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård BI 1-5p, genomgången kurs

Kursens mål är att studenten har förvärvat kunskaper i att kunna identifiera och analysera patientens/närståendes behov av omvårdnad i syfte att kunna prioritera, planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder av patienter och närstående i olika åldrar, i varierande förhållanden och med ibland begränsade resurser inom ambulanssjukvård.

Metoder för att förstå och bestämma patientens/närståendes behov av omvårdnad
Omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder före, under och efter ambulanstransport:
patienter med internmedicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd, trauma, gynekologiska sjukdomstillstånd och förlossning, psykiska problem, missbruksproblem.
Dokumentation och rapportering
Krishantering och stödjandet av närstående
Arbetsledning och organisation inklusive samarbete med annan vårdpersonal och samhällets institutioner
Medicinteknisk apparatur och kommunikationsutrustning
Fältstudier inom ambulanssjukvård
Lagar och författningar

Kursen ges som distanskurs.
Undervisning sker i form av praktiska övningar och föreläsningar. Även fältstudier inom ambulanssjukvård ingår. Alla övningar och fältstudier är obligatoriska.
.

Kursen examineras i form av en skriftlig hemtentamen som skrivs parvis och utgår från flera patientfall samt en individuell, skriftlig fältstudierapport. Hemtentamen innebär att studenten beskriver och analyserar vård och omvårdnad för patienter och närstående i olika åldrar. Fältstudierapporten innebär beskrivning och analys av vård och omvårdnad av en patient och närstående inom ambulanssjukvård. Även en beskrivning och analys av organisation inom ambulanssjukvård skall ingå.

Caroline, N. L. (1995). Emergency care in the streets (5:th ed). USA: Little, Brown and Company.
Cedric Cd-rom. Medicinteknisk säkerhet. Del 1 och 2.
Jakobsson, B. (1992). Teknik i praktisk sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Moesmand, A., Kjollesdal, A. (1998). Å vaere akutt kritisk syk. Oslo: Universitetsforlaget.
Renck, H. (1998). Svikt av vitala funktioner (3:e uppl.). Torekov: Aniva förlag.
Wilow, K. (red.). (2001). Författningshandbok. Uppsala: Liber AB.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Senast reviderad litteratur: 2001-06-18

Med genomgången kurs avses genomförd examination.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/