Institutionen för hälsovetenskap

B G

SSK spec / ht 00 dist

Eija Jumisko Univ adj

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-09-18, rev 01-12-05

Yrkesspecifik omvårdnad inom ambulanssjukvård 5 p, Godkänd
Medicinsk vetenskap B I 5 p, Godkänd.
Medicinsk vetenskap B II 5 p, Genomgången

Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap för att självständigt under handledning kunna identifiera och analysera patienters och närståendes behov av omvårdnad samt under handledning kunna planera, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder för patienter och närstående i olika åldrar och i varierande förhållanden. Målet är även att studenten har förvärvat praktisk kunskap i användning av medicinteknik apparatur, kommunikationsutrustning samt ledarskap och organisation.
Vidare skall studenten ha förvärvat kunskaper inom närliggande specialitet.

Metoder för att indentifiera patientens och närståendes behov av omvårdnad.
Omvårdnadsinterventioner och medicinskt indicerade åtgärder
Medicinteknisk apparatur och kommunikationsutrustning.
Ledarskap och organisation inom ambulanssjukvård inklusive samarbete med anna vårdpersonal och samhällets institutioner
Ambulansfordonets köregenskaper och trafiklagstiftning
Flygtransporter och kuvöstransporter
Fältstudier inom närliggande specialitet (anestesisjukvård/intensivvård/förlossningsvård)
Aktuella lagar och författningar

Undervisningen består av föreläsningar/praktiska övningar och kliniska studier under yrkeshandledning. All klinisk utbildning är obligatorisk.

Kursen examineras i följande delar:
1. En individuell skriftlig tentamen som presenteras i ett seminarium. Studenten skall beskriva och analysera omvårdnad av patienter och närstående hon/han har vårdat under sin klinisk utbildning. Vidare ingår beskrivning och analys av patientens (eller närståendes) upplevelse av insjuknandet och omvårdnad. Reflektion över ledarskap och organisation samt dess påverkan på omvårdnad ingår. Studenten skall visa att hon /han har färdigheter att integrera olika kunskapsformer till praktisk kunskap samt har förmåga för kritisk reflektion och moraliska överväganden.
2. Fältstudier inom närliggande specialitet examineras i form av en fältstudierapport där studenten beskriver och analyserar omvårdnad av en patient och dennes närstående med hänvisning till litteraturen.
3. En bedömning av yrkeskompetens innebär att studenten reflekterar över sina studieresultat och sin utveckling inom specialitet.

Kursen är godkänd när alla delar av examinationen är godkända.

KURSENS BETYGSSKALA: U, G

Klinisk utb + muntl praktiskt prov 5.0poäng

*Caroline, N. L. (1995). Emergency care in the streets (5:th ed). USA: Little, Brown and Company.
*Cedric Cd-rom. Medicinteknisk säkerhet. Del 1 och 2.
*Jakobsson, B. (1992). Teknik i praktisk sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
*Moesmand, A., Kjollesdal, A. (1998). Å vaere akutt kritisk syk. Oslo: Universitetsforlaget.
*Wilow, K. (Red.). (2001). Författningshandbok. Uppsala: Liber AB.

Dessutom tillkommer litteratur i ledarskap och organisation samt artiklar och litteratur som studenten själv söker och väljer.

* Litteratur från tidigare genomgångna kurser

Senast reviderad litteratur: 2001-12-05

Med genomgången kurs avses genomförd examination och deltagande i obligatoriska moment.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/