Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HVG007 Klinisk utbildning inom vård av äldre, II 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec / Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Åsa Lindström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-04-04

FÖRKUNSKAPSKRAV
Gerontologi B inom specialistutbildningen vård av äldre, 5 p. Godkänd kurs
Medicinsk vetenskap B inom specialistutbildningen vård av äldre, 5 p. Godkänd kurs
Yrkesspecifik omvårdnad B, 5 p. Genomgången kurs


SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten har förvärvat teoretisk och praktisk kunskap i omvårdnad av den äldre med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa och att klara dagligt liv. Detta innebär att studenten skall självständigt och i dialog med den äldre och dennes närstående kunna bedöma omvårdnadsbehov. Studenten skall även kunna välja, genomföra och utvärdera omvårdnadsinterventioner. Vidare skall studenten ha förvärvat fördjupade kunskaper om geriatriksjuksköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. Målet är vidare att specialistsjuksköterskan förvärvar kunskaper om rehabiliteringsprocessen och tillsammans med andra professioner och närstående planerar, genomför och utvärderar det rehabiliteringsarbete som är anpassat till den äldre.

INNEHÅLL
Den kliniska utbildningen inom geriatriska specialiteter inkluderande rehabilitering av äldre omfattar:
Metoder för att kunna förstå och bedöma, genomföra och utvärdera behovet av prevention och omvårdnad.
Medicinskt indicerade åtgärder i prevention, medicinsk behandling och palliativ vård.
Palliativ omvårdnad.
Handhavande av medicinsk-teknisk utrustning som är vanlig inom äldrevården.
Geriatiksjuksköterskans ledarskap och ansvar för kvalitetsutveckling.
Aktuella lagar och författningar.


UNDERVISNING
Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning.

EXAMINATION
Examination av kursens innehåll sker genom skriftliga, muntliga och praktiska examinationsmoment. För godkänd kurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

LITTERATUR
*Basun, B., Ekman, S-L., Englund, E., Gustafson, L., Lannfelt, L., Nygård, L., Terzis, B., Wahlund, L-O. (1999) Om Demens. Stockholm: Förlaget Hagman.
*Karoliussen, M., & Lislerud Smebye, K. (1997). Eldre, aldring og sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget AS.
*Sjölenius,B.(1997) Hälso- och sjukvård i kommunerna. Inför 2000-talet.Stockholm: Kommentus Förlag
* Sunvisson, H. (2000). Att beskriva och utvärdera betydelsen av interventionsprogram riktade till personer med Parkinsons sjukdom för skapande av nya möjligheter att hantera vardagen. Stockholm: Karolinska Institutionen, Stockholm.
*Wilow, K. (Red). (2001). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.
*Litteraturen har använts i tidigare kurser


ÖVRIGT
Med genomgången kurs avses genomförd examination och obligatoriskt moment.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/Div/ihveng.htm

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17