Institutionen för hälsovetenskap

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01-01-30

Grundläggande behörighet för högskolestudier
Svensk legitimation som sjuksköterska
Sjuksköterskeutbildning enl. 1982 års studieordning, inriktning mot allmän häls-och sjukvård eller motsvarande äldre utbildning.

Kursens mål är att studenten har förvärvat fördjupade kunskaper i anatomi och fysiologi, etiologi, patofysiologi, diagnostik, behandling och prognos vid de vanligast förkommande sjukdomstillstånden inom geriatrik och psykogeriatrik. Vidare är målet att studenten förvärvat fördjupade kunskaper utifrån fokusering på den äldre individen inom rehabilitering, farmakologi samt lagar och författningar som styr äldrevården.

Anatomi och fysiologi
De vanligast förekommande somatiska sjukdomarna
Demenssjukdomar, depression och förvirringstillstånd
Farmakologi
Rehabilitering
Lagar och författningar

Undervisningen sker i form av föreläsningar, enskilt arbete, grupparbete och seminarier.

Skriftlig tentamen samt seminarium. För godkänt betyg krävs godkänd tentamen och obligatorisk närvaro vid seminarium.

Basun, B., Ekman, S-L., Englund, E., Gustafson, L., Lannfelt, L., Nygård, L., Terzis, B., Wahlund, L-O. (1999) Om Demens Stockholm: Förlaget Hagman.
Grefberg, N. & Johansson, L-G. (1997). Medicinboken. Vård av patienter med invärtes sjukdomar. Stockholm: Hagman AB.
Karoliussen, M., & Lislerud Smebye, K. (1997). Eldre, aldring og sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget AS.
Nyberg, L. (1996) Falls in the frail elderly. Incidence, characteristics and prediction, with special reference to patients with stroke and hip fractures. Umeå University Medical Dissertations New Series No. 483.
Wilow, K. (2000). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.

Dessutom tillkommer litteratur i anatomi och fysiologi och farmakologi denna litteratur beslutas i samråd med universitetets lärare.

Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/