|
|
|
|
HVD015 Klinsk utbildning inom distriktsvård B 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec / Lp4 SPRÅK: EXAMINATOR Birgitta Lundgren Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-01-30 FÖRKUNSKAPSKRAV Folkhälsa och folkhälsoarbete A, 5 poäng godkänd Pedagogik A, 5 poäng godkänd Omvårdnad B, 21- 35 poäng godkänd Yrkesspecifik omvårdnad B, 5 poäng godkänd Medicinsk vetenskap B, 1- 5 poäng genomgången SYFTE/MÅL Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i preventivt arbete med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa hos människor i olika åldrar. Vidare skall studenten kunna hjälpa/stödja den unika människan och dennes närstående att återfå kontroll/balans i sin livssituation och trots sjukdom uppleva välbefinnande eller värdigt slut i livet. Vidare skall studenten erhålla kunskap om kommunal hälso- och sjukvård. Studenten skall även ha förvärvat fördjupade kunskaper om distriktssköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner. INNEHÅLL Prevention inom barn- och skolhälsovård Omvårdnadshandlingar Medicinskt indicerade åtgärder Palliativ omvårdnad Distriktssköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner Lagar och författningar UNDERVISNING Den kliniska utbildningen sker inom barnhälsovård, skolhälsovård samt inom distriktsvård. Klinisk utbildning är obligatorisk och sker under handledning av distriktssköterska. EXAMINATION Examination av kursen består av ett skriftligt och praktiskt prov i prevention för barn- och ungdom. För studenter enligt alt. 1 en individuell uppsats (36- 40 p). För studenter enligt alt. 2 och alt.3 en tentamen i omvårdnad med både en skriftlig och praktisk del. I examinationerna inkluderas även bedömning av kompetens. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Skriftlig + praktisk del + bedömning | 10.0poäng |
Skriftligt+praktiskt prov+uppsats 36-40 p | 10.0poäng |
LITTERATUR Beck-Friis, B. & Strang, P. (Red) (1995). Palliativ medicin. Stockholm: Liber Utbildning. *Cederblad, M. (1995). Barn och ungdomspsykiatri. Falköping: Liber Utbildning. *Ewles, L. & Simnett, I. (1994).Hälsoarbete.Lund: Studentlitteratur. Emanuelsson, A. & Wendt,R. (1994). I folkhälsans tjänst.(FoU, Rapport nr 43).Stockholm: Vårdförbundet SHSTF. *Författningshandbok (2001). För personal inom hälso- och sjukvården. Stockholm: Liber Utbildning. Hagelin, E., Magnusson, M. & Sundelin, C. (2000). Barnhälsovård. Stockholm:Liber *Royal College of Midvives. (1994). Vägen till lyckad amning. Lund: Studentlitteratur. *Rundgren, Å. & Dehlin, O. (1994). Geriatrik i öppen vård. Lund: Studentlitteratur. * Sandberg, NO. & Elander, G. (1997). Pediatrik. Stockholm: Liber AB. *Sheridan, M.,D. (1997). From birth to five years. London: Routledge. SoS- rapport 1998:10.Skolhälsovården.Stockholm:Nordstedts. Ternestedt, B-M. (1998). Livet pågår! Om vård av döende. (FoU, nr 53). Stockholm: Vårdförbundet. *Litteraturen finns i tidigare kurser. I kursen ingår övrig litteratur och aktuella vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är relevanta inför examinationen.
|
ÖVRIGT Med alt.1 menas studenter med omvårdnad B 21-35 poäng, med alt.2 och alt. 3 menas studenter med omvårdnad C 41- 60 poäng som grund för klinisk utbildning inom distriktsvård. Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |