Institutionen för hälsovetenskap

Omvårdnad B, 21- 35 poäng godkänd
Yrkesspecifik omvårdnad B, 5 poäng godkänd
Medicinsk vetenskap B, 1- 5 poäng genomgången

Kursens mål är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i preventivt arbete med avsikt att förstärka/bibehålla hälsa hos människor i olika åldrar. Vidare skall studenten kunna hjälpa/stödja den unika människan och dennes närstående att återfå kontroll/balans i sin livssituation och trots sjukdom uppleva välbefinnande eller värdigt slut i livet. Vidare skall studenten erhålla kunskap om kommunal hälso- och sjukvård. Studenten skall även ha förvärvat fördjupade kunskaper om distriktssköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner.

Prevention inom barn- och skolhälsovård
Omvårdnadshandlingar
Medicinskt indicerade åtgärder
Palliativ omvårdnad
Distriktssköterskans ledarskap och samverkan med andra professioner
Lagar och författningar

Den kliniska utbildningen sker inom barnhälsovård, skolhälsovård samt inom distriktsvård. Klinisk utbildning är obligatorisk och sker under handledning av distriktssköterska.

Examination av kursen består av ett skriftligt och praktiskt prov i prevention för barn- och ungdom. För studenter enligt alt. 1 en individuell uppsats (36- 40 p). För studenter enligt alt. 2 och alt.3 en tentamen i omvårdnad med både en skriftlig och praktisk del. I examinationerna inkluderas även bedömning av kompetens.

Skriftlig + praktisk del + bedömning 10.0poäng
Skriftligt+praktiskt prov+uppsats 36-40 p 10.0poäng

Beck-Friis, B. & Strang, P. (Red) (1995). Palliativ medicin. Stockholm: Liber Utbildning.
*Cederblad, M. (1995). Barn och ungdomspsykiatri. Falköping: Liber Utbildning.
*Ewles, L. & Simnett, I. (1994).Hälsoarbete.Lund: Studentlitteratur.
Emanuelsson, A. & Wendt,R. (1994). I folkhälsans tjänst.(FoU, Rapport nr 43).Stockholm: Vårdförbundet SHSTF.
*Författningshandbok (2001). För personal inom hälso- och sjukvården. Stockholm: Liber Utbildning.
Hagelin, E., Magnusson, M. & Sundelin, C. (2000). Barnhälsovård. Stockholm:Liber
*Royal College of Midvives. (1994). Vägen till lyckad amning. Lund: Studentlitteratur.
*Rundgren, Å. & Dehlin, O. (1994). Geriatrik i öppen vård. Lund: Studentlitteratur.
* Sandberg, NO. & Elander, G. (1997). Pediatrik. Stockholm: Liber AB.
*Sheridan, M.,D. (1997). From birth to five years. London: Routledge.
SoS- rapport 1998:10.Skolhälsovården.Stockholm:Nordstedts.
Ternestedt, B-M. (1998). Livet pågår! Om vård av döende. (FoU, nr 53). Stockholm: Vårdförbundet.
*Litteraturen finns i tidigare kurser.
I kursen ingår övrig litteratur och aktuella vetenskapliga artiklar som studenten själv söker och som är relevanta inför examinationen.

Med alt.1 menas studenter med omvårdnad B 21-35 poäng, med alt.2 och alt. 3 menas studenter med omvårdnad C 41- 60 poäng som grund för klinisk utbildning inom distriktsvård.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/