Institutionen för hälsovetenskap

HVB616 Kvantitativa metoder i arbt, omv, sjukg och soc oms, C 5.0 poäng

Övriga ämnen

C K

Fastställd av ämnesansvarig i respektive ämne vid Institutionen för hälsovetenskap
2001-07-30

Magister i arbetsterapi alt. omvårdnad alt. sjukgymnastik alt. social omsorg

Kursens mål är att studenten förvärvar kunskaper i kvantitativa forskningstraditioner, metoder och i etiska ställningstaganden gällande forskning samt inhämtar kunskaper i deskriptiv och analytisk statistik. Vid kursens slut skall den studerande:
kunna visa att han/hon har tillägnat sig ett statistiskt tänkande,
kunna tillämpa statistiska metoder i förhållande till frågeställningar inom ämnet,
kunna använda statistisk programvara på datorn i samband med bearbetning, analys och presentation av statistiskt undersökningsmaterial,
kunna både muntligt och skriftligt redovisa resultat och analyser av egna och andras undersökningar.
inhämta kunskaper om evidensbasering inom ämnet

Vetenskapsteori
Forskningsetik
Kvantitativa metoder för datainsamling och bearbetning
Vetenskaplig rapportering och kritisk granskning
Om evidensbasering inom ämnet

I undervisningen ingår föreläsningar, seminarier och dataövningar .

Examinationen sker i form av en uppsats där statistiska analysmetoder tillämpas och redovisas skriftligt och muntligt vid seminarietillfälle, även en skriftlig redovisning av en kvantitativ artikel granskad utifrån ett evidensbaserat perspektiv ingår i examinationen.

Kritisk artikelgranskning och statistikuppgift 5.0poäng

Backman, J. (1998). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
Dahmström, K. (1996). Från datainsamling till rapport. Studentlitteratur,Lund.
Ejlertsson, G. (1992). Grundläggande statistik- med tillämpning inom sjukvården . Studentlitteratur, Lund.
Goodman, C. Literature searching and evidence interpretation for assessing health care practices. Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). http:www.sbu.se/svensk/reports/abstracts/119e/html
Hansagi, H. & Allebeck, P. (1994). Enkät och intervju inom Hälso- och sjukvården. Studentlitteratur, Lund.
Hartman, J. (1998). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur.
Polit, D.F. & Hungler, B.P. (1999) Nursing research. Principles and methods. Philadelphia: J.P. Lippincott.