Institutionen för hälsovetenskap

rev 2001-09-13

Grundläggande behörighet för högskolestudier
Högskoleutbildning omfattande minst 120 poäng
Minst 1 års praktisk erfarenhet av patient / klientarbete efter avslutad högskoleutbildning, inom området för högskoleutbildningen

Målet med utbildningen är att studenten skall erhålla en teoretisk grund och en praktisk träning i relations- och nätverksarbete och att utbildningen skall bidra till att utveckla ett gemensamt kunskapsunderlag/synsätt för studenter med olika yrkesbakgrund på Nordkalotten.

10 poäng Historisk utveckling, kultur- och religionsförståelse med fokus på Nordkalotten. Vetenskapsteori

20 poäng Kliniskt praktiskt arbete, inom relations- och nätverksarbete, under vägledning

10 poäng Fördjupningsuppgift inom relations- och nätverksarbete

Utbildningen är organiserad som distansutbildning på halvfart med kursträffar i de nordliga delarna av Norge och Sverige och däremellan teoretiska studier, fördjupningsuppgift och kliniskt arbete under vägledning på hemorten. Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp, arbete under vägledning med och utan klient. Deltagande i vägledning är obligatorisk

Utbildningen examineras genom att studenten;
1. med godkänt resultat genomför 80 timmars kliniskt arbete under vägledning, 40 timmar av dessa 80 timmar skall genomföras med klient under vägledning. Studenten skall under denna period skriva dagbok som beskriver gruppens arbete, dagboken skall bearbetas med vägledaren.
2. genomför en fördjupningsuppgift med godkänt resultat
3. blir godkänd på den avslutande examen som består av en individuell skriftlig hemtentamen med givet tema där hela utbildningens obligatoriska litteratur ingår. Endast den som är godkänd på de 20 poängen kliniskt arbete under vägledning ges möjlighet att genomföra denna del.

Andersen, T. (1994). Samtal och samtal om samtalen - reflekterande processer. Stockholm : Mareld.
Anderson, H., Goolishian, H. A. (1992). Från påverkan till medverkan. Stockholm : Mareld.
Andresen, R. (red.) (2000). Fellesskap og sammenhenger - yrkeshjelpere i grupper, nettverk
og organisasjoner. Oslo : Gyldendal akademisk.
Forsberg, G., Wallmark, J. (1998). Nätverksboken - om mötets möjligheter. Stockholm: Liber.
Groth, Ö. (1995). Nordkalotten - konung Faravids land. Stockholm: Tidens förlag.
Hårtveit, H., Jensen, P. (1999 ). Familien - pluss én. Innf¿ring i familieterapi. Oslo: Tano Aschehoug.
Kjellberg, E.(red.) (2001). Man kan inte så noga veta. Barnpsykiatriska utredningar tillsammans med socialtjänsten. Stockholm : Mareld.
Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur.
Lagerroth, E. (1999). Nya tankar, nya världar. Göteborg : Korpen.
L¿gstrup, K. E. (1994). Det etiska kravet. Göteborg : Daidalos.
Petitt, B., Olson, H. (1994). Om svar anhålles. Stockholm : Mareld.
Seikkula, J. (1996). Öppna Samtal. Stockholm : Mareld.
Wright, G. H von. (2000). Myten om framsteget. Stockholm : Bonnier.
Wright, G. H. von. (2000). Vetenskapen och förnuftet. Stockholm : Bonnier.
Wifstad, Å. (1997). Vilkår for begrepsdannelse og praksis i psykiatri. Oslo: Tano Aschehoug.

Förteckning över valbar litteratur lämnas ut vid kursstart och återfinns i Studieplan Videreutdanning i relasjons-og nettverksabeid (20 vekttal) utgiven av Högskolan i Tromsö, Avdeling för Helsefag.

Utbildningen planeras och genomförs i samarbete med Högskolan i Tromsö. Avdeling för helsefag. Gemensamt styrdokument är "Studieplan Videreutdanning i relasjons- og nettverksarbeid (20 vekttall). Godkjent av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, 22 juni 1999".
Det förutsätts att den sökande inom sitt nuvarande arbetsområde arbetar med individer, par eller familjer t ex inom barn- och ungdomspsykiatri, vuxenpsykiatri, familjerådgivning eller primärvård. Den sökande skall till ansökan bifoga ett intyg där arbetsgivaren intygar att det på arbetsplatsen ges möjlighet till relevant behandlingsarbete med individer, par eller familjer under utbildningstiden.
Examinator: Universitetslektor Kerstin Öhrling i samarbete med examinator vid Högskolan i Tromsö.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/