|
|
|
|
HVB614 Relations- och nätverksarbete 40.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP C K PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / ht01-vt03 SPRÅK: EXAMINATOR FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001-02-07 rev 2001-09-13 FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier Högskoleutbildning omfattande minst 120 poäng Minst 1 års praktisk erfarenhet av patient / klientarbete efter avslutad högskoleutbildning, inom området för högskoleutbildningen SYFTE/MÅL Målet med utbildningen är att studenten skall erhålla en teoretisk grund och en praktisk träning i relations- och nätverksarbete och att utbildningen skall bidra till att utveckla ett gemensamt kunskapsunderlag/synsätt för studenter med olika yrkesbakgrund på Nordkalotten. INNEHÅLL 10 poäng Historisk utveckling, kultur- och religionsförståelse med fokus på Nordkalotten. Vetenskapsteori
20 poäng Kliniskt praktiskt arbete, inom relations- och nätverksarbete, under vägledning | |
LITTERATUR Andersen, T. (1994). Samtal och samtal om samtalen - reflekterande processer. Stockholm : Mareld. Anderson, H., Goolishian, H. A. (1992). Från påverkan till medverkan. Stockholm : Mareld. Andresen, R. (red.) (2000). Fellesskap og sammenhenger - yrkeshjelpere i grupper, nettverk og organisasjoner. Oslo : Gyldendal akademisk. Forsberg, G., Wallmark, J. (1998). Nätverksboken - om mötets möjligheter. Stockholm: Liber. Groth, Ö. (1995). Nordkalotten - konung Faravids land. Stockholm: Tidens förlag. Hårtveit, H., Jensen, P. (1999 ). Familien - pluss én. Innf¿ring i familieterapi. Oslo: Tano Aschehoug. Kjellberg, E.(red.) (2001). Man kan inte så noga veta. Barnpsykiatriska utredningar tillsammans med socialtjänsten. Stockholm : Mareld. Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund : Studentlitteratur. Lagerroth, E. (1999). Nya tankar, nya världar. Göteborg : Korpen. L¿gstrup, K. E. (1994). Det etiska kravet. Göteborg : Daidalos. Petitt, B., Olson, H. (1994). Om svar anhålles. Stockholm : Mareld. Seikkula, J. (1996). Öppna Samtal. Stockholm : Mareld. Wright, G. H von. (2000). Myten om framsteget. Stockholm : Bonnier. Wright, G. H. von. (2000). Vetenskapen och förnuftet. Stockholm : Bonnier. Wifstad, Å. (1997). Vilkår for begrepsdannelse og praksis i psykiatri. Oslo: Tano Aschehoug.
Förteckning över valbar litteratur lämnas ut vid kursstart och återfinns i Studieplan Videreutdanning i relasjons-og nettverksabeid (20 vekttal) utgiven av Högskolan i Tromsö, Avdeling för Helsefag.
|
ÖVRIGT Utbildningen planeras och genomförs i samarbete med Högskolan i Tromsö. Avdeling för helsefag. Gemensamt styrdokument är "Studieplan Videreutdanning i relasjons- og nettverksarbeid (20 vekttall). Godkjent av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, 22 juni 1999". Det förutsätts att den sökande inom sitt nuvarande arbetsområde arbetar med individer, par eller familjer t ex inom barn- och ungdomspsykiatri, vuxenpsykiatri, familjerådgivning eller primärvård. Den sökande skall till ansökan bifoga ett intyg där arbetsgivaren intygar att det på arbetsplatsen ges möjlighet till relevant behandlingsarbete med individer, par eller familjer under utbildningstiden. Examinator: Universitetslektor Kerstin Öhrling i samarbete med examinator vid Högskolan i Tromsö.
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |