Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HVB604 Vårdpedagogik:handledning i vård, omsorg och rehabiliterin 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Vårdpedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Ingegerd Nilsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01-01-30

FÖRKUNSKAPSKRAV
Sociala omsorgs-, sjukgymnast-, arbetsterapeut-, sjuksköterskeexamen.

SYFTE/MÅL
Målsättningen är att deltagarna skall förvärva förståelse för och insikt om handledningens
betydelse för lärande av yrkeskunskap


INNEHÅLL
Ramar för yrkesprofessionen/handledaren
Kunskap, lärande och reflektion
Kommunikation i mänskliga möten
Etik i arbete med människor
Handledning

Kursen inleds med att belysa hur organisationen med dess lagar, författningar, ekonomi och personalresurser påverkar yrkesfunktionen och därmed handledningen. Mål, innehåll och uppläggning av utbildningarna inom de olika programmen presenteras. Betydelsen av handledarens syn på kunskap och lärande tydliggörs. Reflektionen som grund för all inlärning betonas. Fokus läggs på den praktiska kunskapen. Kommunikationens och etikens betydelse i handledningen och särskilt i det reflekterande samtalet betonas. Handledningsprocessen tydliggör vikten av planering av och struktur på handledningen där handledarens huvudsakliga uppgift är att hjälpa den enskilde att koppla ihop värderingar, teoretisk kunskap och egna erfarenheter med den praktiska vardagen i konkreta situationer.


UNDERVISNING
Kursen är utformad som distansutbildning med regelbundna kursträffar i Boden samt arbete enskilt och i studiegrupper på hemorten. Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, enskilda studier, studier i grupp och seminarier

EXAMINATION
Kursen examineras i form av studieuppgifter, seminarier och litteraturuppsats. Kursen är godkänd när samtliga uppgifter är godkända
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Henriksen, J-O., Vetlesen, A.J. (1998). Etik i arbete med människor. Lund: Studentlitteratur
Molander, B. (1993). Kunskap i handling. Göteborg: Bokförlaget Daidalos AB
Nilsson, B; Vahlne, L.. (1994). Kommunikstion. Lund: Studentlitteratur
Petersson, B-O; Vahlne, L. (1997). Handledning - ett vårdpedagogiskt verktyg. Lund: Studentlitteratur
Öhrling, K. (2000). Being in space for teaching-and-learning. The meaning of preceptorship in nurse education. Avhandling för doktorsexamen, Centre for research in teaching and learning, Luleå University of technology, Luleå, Sweden
Artiklar tillkommer
Förteckning över artiklar lämnas ut vid kursstart.


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17