Institutionen för hälsovetenskap

Fristående / Lp3

Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 00-09-19

Grundläggande behörighet.

Kursen skall ge förutsättningar för inhämtande av kunskaper om kulturens betydelse för synen på hälsa och sjukdom samt kunskap om olika kulturers kommunikationssätt och symbol - användning.
Studenterna skall under kursen ges förutsättningar att förvärva kunskaper om vanor, regler och traditioner som kan underlätta och befrämja samvaron, samt undvika missförstånd, med människor som har olika bakgrund.

Kulturmöten och kulturella skillnader.
Sjukdomsupplevelser - synen på hälsa och sjukdom.
Interkulturell kommunikation - språk och symbolanvändning.

Föreläsningar och seminarier.

Seminarier samt skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter, individuellt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid seminarier och redovisningar.

Ekblad,S ( 1996). Möten i vården: transkulturellt perspektiv på hälso- och sjukvården.Stockholm: Liber utbildning, kap 1-6.
Ekblad,S (1996). Möten i vården: transkulturellt perspektiv på hälso-och sjukvården. Studiebok. Stockholm: Liber utbildning, kap 1-6.
Hansson,I (1996). Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentliteratur, kap1-5.
Öberg,B (1997). Olika syn på saken: om kulturmöten och kulturella skillnader. Stockholm: Natur och kultur.

Referenslitteratur.
Baksi,K (1999). Invandrare och hälsa : en antologi. Stockholm: Svartvitt i samarbete med Folkhälsoinstitutet.
Brune, Y(1998). Mörk magi i vita medier: svensk nyhetsjournalistik om invandrare, flyktingar och rasism. Stockholm: Carlsson.
Flyktingar och invandrare i sjukvården: medicinska och kulturella aspekter. Läkardagarna i Örebro (11:1991) Stockholm: Svenska läkarsällskapet, SPRI.
Sachs,S (1996). Sjukdom som oordning : människan och samhället i gränslandet mellan hälsa och ohälsa. Stockholm : Gedin.
Artiklar tillkommer.

Kursen kultur och hälsa 1-5 poäng har fokus på hälsa och sjukdom i olika kulturer.
Kursen kultur och hälsa 6-10 poäng har fokus på familjen i ett kulturellt sammanhang.
Kursen kultur och hälsa 11-15 poäng har fokus på religiösa/kulturella traditioner.

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/