|
|
|
|
HVB306 Klinisk utbildning inom barnhälsovård och barnsjukvård 2 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Övriga ämnen NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD SSK spec utb barn / T2 Lp4 SPRÅK: EXAMINATOR Kerstin Nyström Univ adj FASTSTÄLLD Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001 01 24 Rev 2001 04 24 FÖRKUNSKAPSKRAV Medicinsk vetenskap 10 p inom specialistutbildning till barnsjuksköterska. Godkänd kurs Yrkesspecifik omvårdnad inom barn och ungdom B 5 poäng. Genomgången kurs. SYFTE/MÅL Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i nyfödda sjuka barns omvårdnad. Målet är vidare att studenten har fördjupat färdigheter i att genomföra medicinska interventioner och att handha medicin-teknisk utrustning tillhörande neonatalvården. I slutet av perioden ska studenten kunna ta eget ansvar för den dagliga omvårdnaden av ett eller flera barn och planera sitt och vårdlagets arbetsfördelning. INNEHÅLL Den kliniska utbildningen inom neonatalvård omfattar Metoder för att förstå det nyfödda sjuka barnets behov av omvårdnad Omvårdnadsinterventioner riktade till nyfödda sjuka barn med familj. Medicinska interventioner inom neonatalvård Handhavande av medicin-teknisk utrustning som är vanlig inom neonatalvården. UNDERVISNING Kursen ges som distanskurs Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning. EXAMINATION Examination av kursens innehåll sker genom skriftliga, muntliga och praktiska examinationsuppgifter. Bedömning av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator. För godkänd kurs krävs att samtliga studieuppgifter och examinationer är godkända. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
LITTERATUR *Bischofberger, E., Dahlqvist, G. & Elinder,G. (1991). Barnets integritet. Stockholm: A&W. *E:son Månsson, M. & Enskär, K. (Red). (2000). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Alt *Wong; D. (Red.). (1997). Essentials of pediatric nursing. (5th Rd.). London: Mosby. Kleberg, A. (1995). Utvecklingsanpassad neonatalvård: En handbok som bygger på NIDCAP-modellen. (4:e uppl) Falun: Klemed HB Olsson, G. & Jylli, L. (Red.). (2000). Smärta hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur. *Wallin, L. (2001). Omvårdnad av det nyfödda barnet. Lund: Studentlitteratur. *Wilow, K. (Red.). (2001). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning. *Tveiten, S. (2000). Omvårdnad i barnsjukvården. Lund: Studentlitteratur.
Artiklar tillkommer.
|
Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/ |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |