Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HVB306 Klinisk utbildning inom barnhälsovård och barnsjukvård 2 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec utb barn / T2 Lp4

SPRÅK:

EXAMINATOR
Kerstin Nyström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2001 01 24
Rev 2001 04 24

FÖRKUNSKAPSKRAV
Medicinsk vetenskap 10 p inom specialistutbildning till barnsjuksköterska. Godkänd kurs
Yrkesspecifik omvårdnad inom barn och ungdom B 5 poäng. Genomgången kurs.


SYFTE/MÅL
Målet för kursen är att studenten har förvärvat praktisk kunskap i nyfödda sjuka barns omvårdnad. Målet är vidare att studenten har fördjupat färdigheter i att genomföra medicinska interventioner och att handha medicin-teknisk utrustning tillhörande neonatalvården. I slutet av perioden ska studenten kunna ta eget ansvar för den dagliga omvårdnaden av ett eller flera barn och planera sitt och vårdlagets arbetsfördelning.

INNEHÅLL
Den kliniska utbildningen inom neonatalvård omfattar
Metoder för att förstå det nyfödda sjuka barnets behov av omvårdnad
Omvårdnadsinterventioner riktade till nyfödda sjuka barn med familj.
Medicinska interventioner inom neonatalvård
Handhavande av medicin-teknisk utrustning som är vanlig inom neonatalvården.


UNDERVISNING
Kursen ges som distanskurs
Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning.


EXAMINATION
Examination av kursens innehåll sker genom skriftliga, muntliga och praktiska examinationsuppgifter. Bedömning av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator. För godkänd kurs krävs att samtliga studieuppgifter och examinationer är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

LITTERATUR
*Bischofberger, E., Dahlqvist, G. & Elinder,G. (1991). Barnets integritet. Stockholm: A&W.
*E:son Månsson, M. & Enskär, K. (Red). (2000). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Alt
*Wong; D. (Red.). (1997). Essentials of pediatric nursing. (5th Rd.). London: Mosby.
Kleberg, A. (1995). Utvecklingsanpassad neonatalvård: En handbok som bygger på NIDCAP-modellen. (4:e uppl) Falun: Klemed HB
Olsson, G. & Jylli, L. (Red.). (2000). Smärta hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur.
*Wallin, L. (2001). Omvårdnad av det nyfödda barnet. Lund: Studentlitteratur.
*Wilow, K. (Red.). (2001). Författningshandbok. Stockholm: Liber utbildning.
*Tveiten, S. (2000). Omvårdnad i barnsjukvården. Lund: Studentlitteratur.

Artiklar tillkommer.
*Litteraturen har använts i tidigare kurser


Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17