Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för hälsovetenskap

HVB305 Klinisk utbildning inom barnhälsovård och skolhälsovård 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Övriga ämnen

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
SSK spec utb barn / T2 Lp3

SPRÅK:

EXAMINATOR
Kerstin Nyström Univ adj

FASTSTÄLLD
Fastställd av prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 01-01-24
Rev 2001-05-16


FÖRKUNSKAPSKRAV
Medicinsk vetenskap 10 p inom specialistutbildning till barnsjuksköterska. Godkänd kurs
Yrkesspecifik omvårdnad inom barn och ungdom B 5 poäng. Genomgången kurs.


SYFTE/MÅL
Kursens mål är att studenten skall förvärva kunskaper för att självständigt och i samverkan kunna bedöma barns och ungdomars normala utveckling och behov samt att bedriva ett aktivt uppsökande, hälsobefrämjande arbete bland barn och ungdom. Målet är vidare att utifrån fördjupad kunskap om barns och ungdomars livsvillkor planera, genomföra och utvärdera preventiva program i samverkan med samhällets olika aktörer inom barn- och ungdomsområdet.

INNEHÅLL
Barn och ungdomars livsvilkor i samhället
Folkhälsoarbete bland barn och ungdomar



UNDERVISNING
Kursen ges som distanskurs
Kursen är organiserad som obligatorisk klinisk utbildning under handledning samt föreläsningar.


EXAMINATION
Examination av kursens innehåll sker genom skriftliga, muntliga och praktiska examinationsuppgifter. Bedömning av studentens utveckling av yrkeskompetensen sker genom utvärderingssamtal med student, yrkeshandledare och examinator. För godkänd kurs krävs att samtliga studieuppgifter och examinationer är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV


LITTERATUR
Barnets rättigheter- och samhällets skyldigheter. (2:a rev uppl). (1992). Stockholm : A & W i samarbete med Rädda barnen.
Bremberg, S. (1998). Bättre hälsa för barn och ungdom.Folkhälsoinstitutet. Rapport 1998:38
*E:son Månsson, M. & Enskär, K. (Red). (2000). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Alt
*Wong; D. (Red.). (1997). Essentials of pediatric nursing. (5th Rd.). London: Mosby.
*Evenshaug, O. (1992). Barn- och ungdomspsykologi. Lund: Studentlitteratur.
Ewles, L. (1994). Hälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.
Hagelin, E. (2000). Barnhälsovård. (2:a uppl). Stockholm: A & W.
Thunström, M., Lewenhaupt, C. & Sundelin, C. (1996). 100 BVC problem. Falköping: A&W medicin/Liber.
*Wilow, K. (Red) (2001). Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber Utbildning.
*SOU 1998:31. Det gäller livet. Slutbetänkande av Barnpsykiatrikommittén.Stockholm:Socialdepartementet
*Wallin, L. (2001). Omvårdnad av det nyfödda barnet. Lund: Studentlitteratur.

Valfri aktuell bok om amning.
Artiklar tillkommer.
*Litteratur som använts i tidigare kurser.


ÖVRIGT
Med genomgången kurs menas att kursen är tenterad

Ytterligare kursinformation: http://www.hv.luth.se/

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17